Alla inlägg under september 2009

Av Bengt Pantzare - 16 september 2009 23:38

Beträffande utvecklingsfrågorna:

En dirigent i en symfoniorkester har en klar bild över hur ett stycke ska framföras - vi kan kalla det för en tydlig utvecklingsplan. Utifrån denna rekryteras musikerna till orkestern och de repeterar stycket med gemensamma noter.


Nordanstig rekryterar en mängd musiker utan att veta vilket stycke som ska framföras - det saknas nämligen en utvecklingsplan. Det uppstår alltför stort utrymme för fria improvisationer, eller kalla det för visioner. En orkester når sällan framgång om de inte framför styckena utifrån gemensamma noter.


Beträffande generationsskiftet:

Varenda ledare som står inför en framtida utveckling prioriterar framtidsspelarna i barn- och ungdomslagen. Verksamheten i oldboys verksamheterna får bero.


Nordanstig har förbrukat tvåsiffriga miljonbelopp i utvecklingsfrågor och det finns ingen som helst dokumentation som påvisar positiva effekter. Det är nog tveksamt vad den generationen har att tillföra inför framtida utveckling.


I Nordanstigs kommun prioriteras inte skolfrågorna - trots att behovet är dokumenterat stort i jämförelse med riksgenomsnittet.


Beträffande offensiviteten:

Nordanstig satsar inte på de unga aktiva barnfamiljerna som möjliga inflyttare trots att kommunikationerna in till Sundsvall blir snabbare och bättre. Att skära i skolor trots att var tredje elev inte klarar nationella proven i matematik imponerar inte på denna kategori.


Uppenbart är att de styrande i kommunen lever alltför långt ifrån verkligheten för unga aktiva barnfamiljers framtidsfrågor - trots att utvecklingen borde utgå ifrån deras perspektiv.


"Regeringen sitter - regeringen kommenterar"

Av Bengt Pantzare - 11 september 2009 23:22

Jag är 53, och farsan är 83. Farsgubben är en gammal gruvarbetare.

De pensionerade gruvisarna brukar sitta och häcka på Coop Forum och lösa globala problem ett par timmar dagligen och enligt trovärdiga källor (personalen på Coop) kan de föra ett jävla liv. Det brukar bli särskilt tarvligt när de antastar pensionerade SJ anställda. Anledningen är att SJ:arna fick så mycket bättre pensionsvillkor än gruvarbetarna och givetvis ska de ha skit för det och dessutom gav de sitt stöd till IFK Kiruna


Den gamle och dottern gick iväg för att inhämta baslivsmedel och kvällstidningen på Coop Forum. Jag var inte dummare än att jag förstod att den gamles syfte var något helt annat.


De kommer tillbaka efter ett par timmar och jag frågar dottern vad de hade gjort:


-Farfar och jag har pratat med en massa gubbar, svarar dottern.

-Men pappa, vet du vad farfar gjorde, fortsätter hon med en bekymrad uppsyn.

-Berätta, svarar jag ..


-I affären stoppade farfar lösgodis i sin mun så att kinderna stod ut så här - visar hon och blåser ut kinderna så att de ser ut som ett par mindre ballonger.

-Ehh .. svarar jag … så får man ju inte göra …

-Jag vet, det har du ju alltid sagt och det sa jag också åt farfar - att så får man inte göra.

-Vad sa farfar då?

-Han sa att är man över 80 år så får man göra så!!


Det är långt mellan Gnarp och Kiruna och därför träffar jag inte farsgubben så ofta. Givetvis så försöker jag ha lite koll på om det är någon senilitet på gång - och intrycket är att hans intellekt är jämbördigt med mitt - om det nu är något att jämföra med. Och därför förpassar jag provsmakandet till, kategorin, dåligt omdöme.


Nu ska jag, hustru med två medföljande barn åka till Korsika och besöka en 20 årig dotter. Nu har hon meddelat - genom den 17 åriga - att jag inte får ha på mig badbyxor av märket Speedo.


Min analytiska förmåga skvallrar om att dottern har inlett ett förhållande och därför vill hon att jag ska göra ett gott intryck.


Nu har Djävulen farit i mig och jag inser att jag nog ändå är släkt med min far.

På måndag ska jag gå och köpa mig ett par riktigt slimmade Speedo badbyxor i en spygrön färg och ett par rosa Foppa tofflor och leta rätt på en alldeles för slimmad T-shirt.


Och ska vi äta någon middag ihop så funderar jag på att smyga med mig någon Cola burk som jag öppnar under bordet och ska erbjuda mig att fylla på glasen under bordet och förklara att det bara är för att det ska bli billigare.


Som sagt - traditioner är till för att föras vidare - farsor är pinsamma.


På samma tema fast - men på ett annat sätt …… stycket nedanför

Av Bengt Pantzare - 3 september 2009 20:19

Behöver vi heltidstjänstgörande ; -stadsplanerare, -stadsarkitekt och vd i det kommunala bostadsbolaget. Tjänster ska tillsättas utifrån verkliga behov. Det är i grunden fel att dessa utgår ifrån visioner om tilltänkta behov.

Utveckling ska utgå ifrån en plan och en sådan finns inte i Nordanstig.

Lågt räknat är lönekostnaden för en tjänstetillsättning 730.000 årligen och för tre sådana uppgår kostnaden till närmare sju miljoner över en treårs period.

Var tredje elev blir underkänd i nationella proven i matematik.
Läraren hamnar i situationer att ensam undervisa 28 elever där 33% egentligen är i behov av förstärkt stöd i naturvetenskapliga ämnen.

Hur bemöts dessa dokumenterade behov?
Just precis, de bemöts med minskade anslag.

Kommunen kan inte sponsra kidsen med 15.000 kr till en skolresa inom naturvetenskap. Däremot sponsrar man Hagmyrens travbana årligen med motsvarande belopp. Och detta har pågått i ett stort antal år.


Förstår ni vilka signaler kidsen får?
Kan ni se de framtida konsekvenserna av det?

Detta är inte roligt längre - det är djupt tragiskt.

Om detta är kommunens planerade lyckohjul … så vill jag inte att ungarna ska prova sin olycka där ...

Och jag blir bara förbannad!

Av Bengt Pantzare - 1 september 2009 23:45

Den hysteriska storgrisen sveper in i vårat stackars drabbade land. Enligt beräkningarna kommer 1 av 100.000 av de influensadrabbade att dö och det är ju alldeles förfärligt.

Men tänk på följande:
Detta dygn dör 25.000 barn som är yngre än fem år pga dåligt vatten, lite mat och bristande hälsovård. Så här håller det på varje dag och hela året. På ett år har nästan fem miljoner barn dött - nästan halva Sveriges befolkning.

Återigen - storgrisens influensa - dödar en av 100.000 personer i vår sjuka del av världen.

Försök att se följande bild framför dig:
Varje morgon kunde vi stapla barnlik utefter E4:an - med en meters mellanrum med start från Statoil - så skulle vi nå hela vägen fram till Röstabacken.

Vid närmare eftertanke så känner jag att det skaver lite i halsen när jag sväljer. Fan, jag måste ringa runt och meddela världen det sensationella. Åhhh ….. allt är bara så eländigt …. att jag dessutom måste hitta en passande outfit till morgondagens umbäranden.

Förresten så startade andra världskriget för 70 år sedan. Nä, jag hinner inte fördjupa mig i sånt. Förresten hur ligger Sverigedemokraterna till i senaste mätningen?

Guu så hemskt, jag lider verkligen. Alltså inte av döa ungar eller påminnelser om det historiska.

Jag har upptäckt lite gråa hår,  jag funderar på att blondera mig … och är lunchen lika vedervärdig som förra onsdagen.
Då blir jag bara såå …..

Apropå det historiska - undrar vad Gud var upptagen med när ugnarna gick som hetast i Treblinka?


Från 1.43 min kommer den egentliga sensmoralen - angående influensans budbärare och kring 3.00 om oss andra måhända.

Ovido - Quiz & Flashcards