Alla inlägg under juli 2010

Av Bengt Pantzare - 31 juli 2010 21:53

Jag har varit lat i sommar och inte plågats av Lutherianska måsten. Böcker har lästs, vin och god mat har inmundigats varvat med visst socialt umgänge och löpträning varannan dag. Sannolikt skulle jag vinna familjemästerskapen på 10 km terränglöpning.


Farsgubben i Jukkasjärvi och släkten i Tornedalen har besökts. En av kusinerna påminde mig om när han var barnvakt åt mig i Kiruna. Det var den troliga anledningen att han väntade med att skaffa barn till 40 fyllda.


Sonen har fått lite hjälp med flyttning i Linköping. Bra för studieekonomin att varva arbete med pluggande. Däremot saknas ett ämne i studierna och det är hur boenden städas. Döttrarna landar och flyger i boet och visioner diskuteras och så länge det fortgår är jag nöjd.


Nu är det dags för val igen, jag föraktar inte politiker. Däremot är jag misstänksam till drivkrafterna och funderar över arbetsmetoderna.


Vi borde göra om valsystemet så att det krävde lite mer tanke av oss som röstar. För att en röst skulle räknas borde vi vara tvungna att kryssa för tre kandidater på en lista. De som kandiderar skulle presenteras på en enda lista och i bokstavsordning.


Det skulle innebära att politikerna blev tvungna att tydliggöra vad de vill åstadkomma. Det skulle även vara lättare att följa upp om de följde sina löften.


Partiernas mandat skulle därefter fördelas direkt i förhållande till resultaten i personkryssandet.


Som det är nu görs ett provval i partierna och därefter sammanställs en vallista. Men det kan innebära att den som blir etta kan bli tia på röstsedeln och viceversa.


I en sådan nominering kan det finnas krav på att du ska ha varit aktiv under en lång tid i partiet men även att du har kliat rätt ryggar för att bli nominerad. Ett ändrat system skulle nog bidra till att få in nytt blod i politiken och t o m jag skulle då kunna tänka mig att kandidera. Jag skulle inte förvänta mig några stora framgångar men det kunde onekligen vara en utmaning.


Jag saknar många talanger men är fullständigt obegåvad i att klia folk på ryggen och numera har jag blivit så stel att jag inte ens kan klia min egen rygg.


I min valpropaganda skulle jag utmana den nuvarande tillväxtpolitiken och Nordanstigs Utveckling. Här skulle jag tydliggöra en ändrad färdriktning och peka på hur tvåsiffriga miljonbelopp har slösats bort de senaste tjugo åren.


En annan vision skulle vara att plagiera Pajalas nationella skolframgångar och segla upp till svensk elitklass.


En tredje vision kunde vara att bygga lägenheter med bra komfort för de som börjar få ont i kroppen av att sköta en villa . Givetvis i absolut närhet till järnväg och buss.


En fjärde vision kunde vara att arrangera inofficiella världsmästerskapen myrhandboll i Gnarp med ko- och älgsafaris riktat mot Tyskland.


Sen funderar jag på att få möjlighet till att marknadsföra Nordanstigs motsvarighet till Bussningen av ryska kvinnor till Pajala som skapade internationell publicitet.


Vad sägs då om ett arrangemang - i Pridefestivalens anda - för homosexuella varghatare arrangerat av Svedbro och Gällstas bastuföreningar i samarbete med den kommunalt drivna Homotippen.



Av Bengt Pantzare - 11 juli 2010 15:33

FAMILJEAKTIVITETER PÅ INNIGÅR´N


Aktiviteter i juli:         16 - 17

                                  23 - 24

                                  30 - 31

KOSAFARI:                 Kl 11.00, 50 kr för föräldrar och barn.

BARNRIDNING:          Kl.12.00, 20 kr för barn.

SAGOSTUND I

SKOGEN med fika:     Kl. 14.00


FIKA FINNS TILL FÖRSÄLJNING


AKTIVITETSLEDARE: SANDRA OCH SUSSI  PANTZARE, tele 073-8493980

KOSAFARILEDARE   : BJÖRN ENGLUND


                                                  

                                       Välkomna


Nedan presenteras kosafarin:

Ovido - Quiz & Flashcards