Alla inlägg under oktober 2011

Av Bengt Pantzare - 27 oktober 2011 23:09

Det är underbart att min gamla Norrbottens-depressionism är modern bland vissa ungdomar.


Tittade på TV där en yngre nationalekonom författat en bok om sina möten med massmördare – slutsatserna och författarens uppsyn hedrade verkligen depressionismen.


Och alla dessa unga kvinnor som är offer för omständigheterna. Ni är verkliga föredömen för nydepressionismen.


Jajamensan..........människan är alltid ett offer för omständigheterna, så jävligt är det. 


Merparten i min familj är rubbad på något sätt:


Min hustru kan sällan se något negativt hos medmänniskor. Jag irriterar mig rätt ofta på att hon hittar förmildrande förklaringar hos kompetenta jubelidioter.


Ska jag gå omkring och tänka postivt om idioter så kryper det något oerhört i kroppen och jag uppnår absolut ingen sinnesro av att gå omkring utan att ta konflikter.


En av ungarna visade – under en period – hedervärda drag. Allt tok som de övriga syskonen ställde till med var hustruns fel. Hon hade nämligen fött dem ….. men även det har runnit ur ungen.


Och för mig är det fullständigt obegripligt att kidsen flyttar ifrån Nordanstig till – Gud vet allting.


Att gå i medvind är farligt, då kan man tappa fotfästet. Nej och åter nej till positivism – vi är gjorda för att gå i motvind.


Jag käkade lunch med en yngre företagare här i Gnarp och undrade hur han kunde vara så positiv och placera – Bygg och Trä – loggan mot Stationsvägen. Den borde vändas mot järnvägen och skogen istället. Länge leve Turistbyrån i Jättendal som har vänt skylten ifrån E4:an – i sann nydepressionistisk anda. Inte ska turismen marknadsföras ditåt där alla passerar. I äkta anda har skylten vänts mot lokaltrafiken till och från Jättendal.


Och att skolungarna ska utestängas från bibblan i Gnarp på skoltid, det är verkligen att föra arvet vidare.


Jag får citera en av mina husgudar i klippet nedan – jag bävar verkligen för den här obehagliga positivismen – den får verkligen inte breda ut sig.


Unga kvinnor, fisintellektuella författare, nationalekonomer och lokalpolitiker........stå på er och fortsätt att kämpa mot den här otrevliga positivismen.


Jag känner nästan hemlängtan till Kiruna - kan inte solen gå ner under horisonten och låta dagen bli till natt.  



 

Skapa flashcards