Alla inlägg under januari 2012

Av Bengt Pantzare - 14 januari 2012 20:41

Innebandytränaren i Skåne tycker jag inte särskilt synd om, däremot har jag en viss medkänsla för grabbarna i laget som har drabbats av en ytterst kompetent idiot.


Jag har varit i Kramfors och ägnat ett antal timmar åt att lära tjejer att kasta in en boll i ett nät som omges av en träram. Således har vi ägnat åt oss existentiella problemlösningar.


Motståndarlaget tar time-out, domaren blåser av matchen och spelarna samlas. Då jag, för stunden, saknar handbollsrelaterad kreativitet så drar jag historien om kaninen som återuppstod från det döda:


Åkaren Hansson åker hem till lunch, frugan är på jobbet och barnen i skolan. Hansson ser att

grinden till grannbarnens kaninbur står vidöppen. Till sin förskräckelse upptäcker han att

familjens stövare ruskar om en livlös kanin.

Hansson drabbas av panik och drar iväg till Hudiksvalls zoologiska butik och köper en, bildligt,

snarlik kanin som han i raketfart kastar in i grannens kaninbur


Senare på eftermiddagen knackar grannen på dörren hos Hansson med en sjövild blick.


-Vet du va som har hänt Hansson?

-Ehh....näää.....svarar han...

-Ungarnas kanin dog igår och jag grävde ner den därborta i hörnet intill din tomt.

-Ehh...Hansson hostar till....

-Och vet du vad f-n som har hänt …. kaninen har grävt sig upp och sprungit tillbaka

till kaninburen.... de e helt otroligt...”


Med ett lätt leende på läpparna dunkar tjejerna några bollar till i mål.


Nu ska, även jag, likt den skånska innebandytränaren använda mig av ett bildspråk i försvarsarbetet.


LEVANDE DÖDA KANINEN” kommer att innebära att vi växlar från en tillbakalutad passivitet

till ett överdrivet offensivt försvarsarbete.


Då jag är farsa till fyra döttrar så har jag försökt att lära dem något om oss män.


När en kille uttrycker följande:


-JAG tycker att du borde ….. att du ska ….. borde inte ..etc …


Då ska du sticka och dra. Du har sprungit på en kille som vill härska och styra över dig.


I handbollens anfallsspel ska jag introducera ett nytt uttryck: ”GUD OCH EKORRE”


Vad det innebär får jag anledning att återkomma till.


I en medvetet travesterande ton inbjudes ni till ett musikaliskt stycke som hämtat från innebandyföreningens tränarmöte ..... 00.00 till 03.15. 


Av Bengt Pantzare - 3 januari 2012 23:27

Vid köksbordet sitter den 15-åriga dottern och konverserar med sin farfar. Farsgubben är på sitt 86:e levnadsår och har, för ett par dagar sedan, genomgått en laserbehandling mot starr. Det kan vara anledningen till att han inte reflekterar över att samtalet blir inspelat.


Dessförinnan har vi samlats kring köksbordet och alla är samlade. Den näst äldsta dottern befinner sig på köksbordet, visserligen instängd i datorn och Skypandes från Australien.


Farfar har ett klockrent intellekt och minne och berättar:

Vi hade konfirmationsundervisningen i Pajala i februari 1941. Sirener ljuder och vi flyr till älvbrinken, ryska bombplan fäller sin last över Pajala. De flesta bomberna fälls kring kyrkan. Sprängbomberna orsakar stora hål där de slår ner. Och i snön blir det halvmeterstora hål av brandbomberna och snön smälter ända ner till marken.



   

Dottern för anteckningar med papper och penna samtidigt som mobilen spelar in konversationen. Jag kan inte låta bli att reflektera över spänningen i farsgubbens berättelse i förhållande till innehållet i dessa triviala vardagliga reflektioner på Facebook.


It´s a difference between Facebook and Lifebook – tänker jag – fast på svenska.


Sonen nämner, som i förbifarten, att de har varit med jobbet i Västindien i 14 dagar. Mycket har förändrats mellan farsgubben och min son. Som 14-åring upplevde jag gruvarbetarstrejken i Malmfälten 1969. Tusentals gruvarbetare gick genom Kiruna den smällkalla dagen. De gick skuldra vid skuldra och det enda som hördes var knarrandet mellan vinterstövlarna och snön. Som grabbar upplevde vi en oerhörd stolthet över våra fäder. De tog strid för en anständig arbetsmiljö.


Farfar berättar vidare:

Hösten 1944 satt vi vid Torneälvens strand och såg när nazisterna retirerade från Finland. På andra sidan älven flydde våra finska vänner över älven, nazisterna sköt efter dem och brände ner deras gårdar och sköt ihjäl boskapen. Tyskarna tillämpade den brända jordens taktik


   

Jag är glad med att det finns någon som fortfarande är intresserad av att få ta del av en levnadsbeskrivning som är, något längre, än den senaste uppdateringen av ett dygn på Facebook.



Det är bara att gå på som förut som om ingenting har hänt, det är bara att stå på och se ut som man har glömt varifrån man kom.....

Ovido - Quiz & Flashcards