Direktlänk till inlägg 28 februari 2014

Hjälp mig.........!!!!!

Av Bengt Pantzare - 28 februari 2014 20:26

Jag har tagit på mig ett uppdrag och behöver hjälp.

En tillfällig fullmäktigeberedning tillsattes för visioner och utveckling

Beredningen ska jobba från 1 mars - 20 juni 2014, med att ta fram idéer och visionstankar om utvecklingsstrategier i olika frågor, inför revideringen av gällande översiktsplan.

Följande personer valdes:
 
Per-Ola Wadin (FP) ordförande
Emmeli Jonsson (C) vice ordförande 
Sven-Erik Sjölund (S)
Anders Blank (S)
Marie Westin, Hassela
Lars Svensson, Ilsbo
Helena Brusell, Jättendal-Mellanfjärden
Bengt Pantzare, Gnarp

 

Jag”grottar” nu ner mig i uppdraget och försöker att vara konstruktiv. Framför jag kritik vill jag ge förslag om hur det bör göras, detta för att inte bara vara gnällig.

Under uppdraget vill jag använda FB som ett redskap för att fånga upp era synpunkter och åsikter.

 

Del 1

Jag utgår ifrån visionsarbetet i Nordanstig:


Här förverkligar du dina livsdrömmar

I Nordanstig kan du skapa det liv du vill. Här finns valfrihet, närhet till natur och människor, fantastiska möjligheter till aktiv fritid och ett rikt kulturliv.

Nordanstigsandan ger tillväxt och gör att företagande, skola, omsorg och föreningsliv ständigt utvecklas och blommar.

Attraktiv boendemiljö finns mitt i den vackra naturen, från kust till berg som vårdas ömt för framtida generationer.

 

Jag tycker att det är bra med visioner, likt en orienterare ska vi slå ut kompassriktningen 45 mil framåt. Vad jag saknar är delmålen eller kalla det för kontrollerna. Vi måste rikta in oss på fokusområden, vi bör inte  ”flumma” utan sikta in oss på konkreta mål.

 

Min första fråga är: Vilka områden ska vi inrikta oss på i första hand – på vilket sätt ska vi sälja Gnarp?

Jag kastar ur mig några förslag på fokusområden; -besöksnäring/turism, -ökad inflyttning, -boende, -kommunikationer, -bättre skolresultat.

 

Nu vill jag ha er hjälp, kom med kritik och lämna konstruktiva förslag. När vi fått in förslag på fokusområden så vill jag att vi diskuterar om HUR vi ska nå delmålen mot visionen.



Bengt Pantzare









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Pantzare - 7 november 2015 13:43

Staten genom Rosengren var skickliga säljare. När jag ägde Televerket övertalades jag att köpa firman....... en gång till.   Fan ta, den som introducerade Ivar-Lo och och ingav mig tron att alla efterkommande ministrar till Gunnar Sträng skulle v...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2015 22:03

Till läsare utanför Nordanstig(inkluderande släkten)meddelas att Pantzare lever och känner sig vital samt icke politiskt/troende. Farsan Henning, 89 i maj, kör bil, klättrar upp på stugtaket i Jukkasjärvi och sotar skorstenen samt provocerar grannarn...

Av Bengt Pantzare - 22 augusti 2014 16:42

Lyssnar till frälsarlåten ”Railway to Heaven” och kommer på hur vi anlägger bostadsområdet Solkurvan i Gnarps sjöstad.   När Sveriges längsta järnvägskurva gjort sitt bygger vi om avlagda järnvagsvagnar till lägenheter, eller om vi by...

Av Bengt Pantzare - 21 augusti 2014 19:33

Varför engagera sig i en lokal diskussion angående flyktingar, tänker jag?   Jag tror inte att alla på min ort som sympatiserar med Sverigedemokraterna är nazister. Däremot stödjer de en organisation med nazistisk bakgrund. En av deras frontfigur...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2014 19:02

FÖRDJUPAD UTVECKLINGSPLAN FÖR NORDANSTIGSKOMMUN – GNARP sammanställt av B Pantzare, mars -14   BakgrundUndertecknad har ombetts att ingå i en tillfällig fullmäktigeberedning för att revidera den kommunala översiktsplanen. De, icke poli...

Ovido - Quiz & Flashcards