Direktlänk till inlägg 4 april 2014

Samma mål på olika sätt

Av Bengt Pantzare - 4 april 2014 19:25

Som ungdom i -70 talets Kiruna hade vi hört talats om att världen fanns söder om Luleå. Framtiden var förutbestämd. Från vaggan till gruvan och, 50 år senare, därifrån till graven. Om det gick bra i livet kunde du få en kommunal anställning.


Att studera vidare var alls inte prioriterat och ingick inte som en självklarhet i uppfostran. För många blev idrotten en språngbräda ut i världen, eller riktigare uttryckt, för de som fortsatte med hockeyn. Vi som hamnade inom kampidrotterna missade det tåget.


Flera av spelarna var strategiska när de blev värvade till dåvarande allsvenska hockeylag. Vi hade två lag i gruvstaden som kvalade mot större klubbar. Jag vet att det, inte enbart handlade, om att Kiruna AIF skulle vinna. Spelarna ville även visa upp sig med syfte att bli värvade. Flera av spelarna var kloka och valde klubbar som erbjöd internutbildning hos sponsrande företag. Senare drog de nytta av detta som ett insteg till näringslivet.


På min tid fanns bara två kategorier invandrare, den ena gruppen var från Tornedalen och den andra från norra Finland. Bägge kategorierna talade finska. De var inte särskilt exotiska då även våra föräldrar var Tornedalingar och vi brottare tävlade ofta i Finland.


Läser om en grupp grabbar från Kiruna som blivit uppmärksammade på riksplanet. De är bördiga från: Syrien, Vietnam, Armenien, Afghanistan, Sverige och Irak. När de intervjuas talar de klockrent Kirunamål.

- Ja jag vet att det är insnöat av en Kirunabo i förskingringen att, överhuvudtaget, bli förvånad av att

  invandrargrabbar snackar Kirunamål.



Det framkommer att de började träna dans för att ändra bilden av invandrare.


- Det gick mycket bättre än vad vi trodde. Vi hoppades på att få synas. Det var som en dröm som vi aldrig trodde skulle bli sann. Hade ni frågat oss för tre år sedan "vad ska ni göra i er framtid?" så hade vi sagt att vi jobbar nog i gruvan”

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/until-the-end-crew-pa-vag-mot-toppen


Exakt såhär uttryckte sig många av ungdomarna på min tid som gjorde jätteprestationer i kvalmatcher mot elithockey lag. Även då fanns ett ”underdog” perspektiv – visa dom andra att vi duger.

När vi hade tävlingar söderut på vårkanten utmärkte vi oss. När det var invägning till viktklasserna stod vi i långkalsonger och de andra i kortkallingar. När de klippte gräset med klipparna skottade vi fortfarande snö.


Jag vill ha sagt något om svensk demokrati. Det är vackert att vi, trots allt, får möjlighet att uttrycka våra särarter. Hur kommer det sig att de fått lägga beslag på uttrycket - Sverigedemokrat?? Det svarta gänget......?

Nu ska jag heja på mitt svarta gäng - Skellefteå AIK mot Linköping.

Kan ni gissa varifrån Skellefteås headcoach är värvad? Just precis........Kiruna.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Pantzare - 7 november 2015 13:43

Staten genom Rosengren var skickliga säljare. När jag ägde Televerket övertalades jag att köpa firman....... en gång till.   Fan ta, den som introducerade Ivar-Lo och och ingav mig tron att alla efterkommande ministrar till Gunnar Sträng skulle v...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2015 22:03

Till läsare utanför Nordanstig(inkluderande släkten)meddelas att Pantzare lever och känner sig vital samt icke politiskt/troende. Farsan Henning, 89 i maj, kör bil, klättrar upp på stugtaket i Jukkasjärvi och sotar skorstenen samt provocerar grannarn...

Av Bengt Pantzare - 22 augusti 2014 16:42

Lyssnar till frälsarlåten ”Railway to Heaven” och kommer på hur vi anlägger bostadsområdet Solkurvan i Gnarps sjöstad.   När Sveriges längsta järnvägskurva gjort sitt bygger vi om avlagda järnvagsvagnar till lägenheter, eller om vi by...

Av Bengt Pantzare - 21 augusti 2014 19:33

Varför engagera sig i en lokal diskussion angående flyktingar, tänker jag?   Jag tror inte att alla på min ort som sympatiserar med Sverigedemokraterna är nazister. Däremot stödjer de en organisation med nazistisk bakgrund. En av deras frontfigur...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2014 19:02

FÖRDJUPAD UTVECKLINGSPLAN FÖR NORDANSTIGSKOMMUN – GNARP sammanställt av B Pantzare, mars -14   BakgrundUndertecknad har ombetts att ingå i en tillfällig fullmäktigeberedning för att revidera den kommunala översiktsplanen. De, icke poli...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards