Alla inlägg den 7 november 2015

Av Bengt Pantzare - 7 november 2015 13:43

Staten genom Rosengren var skickliga säljare. När jag ägde Televerket övertalades jag att köpa firman....... en gång till.

 

Fan ta, den som introducerade Ivar-Lo och och ingav mig tron att alla efterkommande ministrar till Gunnar Sträng skulle verka i den andan. Staten skulle vara min pappa och garant. Jag skäms över naiviteten.

 

Statens representant, den här gången, är Mikael Damberg. Telia ska minska förlusterna på cirka 5 miljarder gjorda i Uzbekistan. Ministern hyllar att Telia ska satsa mer i Europa, ”investeringsportföljen” ska bli mer ”etisk”. Men ingen omtanke och etik för oss som bor i Byn bakom Berget.

 

Marknadsekonomiskt är det helt rätt att kapa koppartråden till Byn bakom Berget där jag bor. Vi ingår i samma portfölj som Uzbekistan och Tibet. Här finns ingen möjlighet att tjäna stålar.

 

Jag vill fortsätta att se melankoliska gamla finska filmer, även efter 2017, som Jorden är en syndfull sång. När nya generationer flyttar hit vill de titta på Idol, söta kattvideor och Gud vet vad. Inser ni faran, vi måste göra upp ett tittarschema ungefär som att boka tvättstugan. Jag känner mig själv – inte alls rolig att förhandla med, kan bli synd om opponenterna. Skulle aldrig vilja diskutera med en sådan stolle.

 

Har inte så länge kvar till pensioneringen och tänkte då varva upp ett snäpp och byta bransch. App-tillverkning hade jag tänkt mig och då närmast inom hemsjukvården. Blodsocker, fetter, blodtryck, tryck i ögon och EKG skulle fixas hemifrån med personalen. Vem har sagt att Hälsocentralerna behöver analysera sånt här. Finns sådana utan penninghungriga stafettläkare som kan göra jobbet billigare. Ser oerhörda vinster i det här och personalen i hemsjukvården skulle få mer betalt. Och jäsiken så många jobb som skulle skapas och här i Byn finns mark att expandera på.

 

Men det kan jag skippa nu. Alltså, nu är jag riktigt irriterad på många saker. Så upprörd så jag funderar på att kontakta gamla släktingar och kompisar i norr och diskutera följande:

 

Vi spränger kraftledningarna i Porjus och släcker lyset i söder. Då får ni erat eget Uzbekistan.

Jag skriver dessa rader trots att majoriteten inte inser allvaret och kanske inte bryr sig.

 

Förstår du sensmoralen?  Vi når nu fryspunkten för utveckling bland oss som bosatt oss i Byar bakom Bergen och så stör jag myset med riktig fetprogg i den mentala istiden.

 

Och hälsa Telia!

 

 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards