Direktlänk till inlägg 9 oktober 2009

Diskriminerande

Av Bengt Pantzare - 9 oktober 2009 15:23

Yngsta dottern kommer hem med skolbussen och är, milt uttryckt, förbannad. Då tillståndet hos vederbörande dotter är sällsynt undrar jag smått roat vad som är orsaken till ilskan.


- Vi får inte åka skolbuss till varandra längre, det är ju knäppt!!!
- Så kan det ju inte vara, svarar jag
- Läs, svarar hon och viftar med informationsbladet och ansiktsuttrycket påminner om en mycket

  sur rolltolkning framförd av Ernst Hugo Järegård. 


Jag läser:
Alla utom grundskoleelever kan åka med i mån av plats.
Jag tänker:
Va i helvete, numera får vuxna åka skolskjuts ,,,,,,,,, men inte ungarna?!


Det måste innebära att jag får åka med skolskjutsen från jobbet vid ICA hem till Byn men åtta-åringens kompis får kliva ur bussen på samma tur och cykla upp de fyra kilometrarna.


Detta måste vara - milt uttryckt - åldersdiskriminerande.


Jag läser vidare:
Blankett - ansökan om extra skolskjuts - ska användas vid alla skolskjutsansökningar.
Ansökan ska göras i god tid före önskad skjuts, senast fyra veckor innan.


Jag tänker:
Om ungen ska till Vallen på returbesök hos någon av kompisarna - då innebär det att jag ska in med en ansökan om extra skolskjuts - senast fyra veckor innan!?


Och nu kan jag inte tänka alls utan måste ringa upp samordnaren som vänligt förklarar följande:


Att Nämnden har fattat beslutet av omsorg om familjerna. Det är ett problem att barn åker med bussarna till en kompis utan att ha meddelat detta till föräldrarna. Och rektorn är ansvarig för skjutsarna. Jag är övertygad om att detta absolut inte är rektorns påhitt, ty för detta är han alltför klok.


Jag tänker:
Så bra att de äntligen har börjat känna ansvar för skolbarnen, det gäller verkligen att rikta fokus på rätt saker.
Jag tänker vidare:
Anser de då att det är säkrare att de cyklar - bredvid bussen - i fyra km i höstmörkret än att de åker inne i bussen??

Nää, jag tror att de vill skydda sig mot nån påhittad juridisk bakrökare........


Jag läser vidare:
Ansökan kan endast göras för ett läsår i taget.


Jag tänker:
Då innebär det att vi ska in med cirka 12 ansökningar om extra skolskjutsar.
Och för att tillmötesgå Nämndens incitament. Om de nu inte har konstruerat nåt för att gardera sig mot en bakrökare så infinner sig följande fråga: Är det inte då rimligt att meddela Nämnden exakt dag och tid när ungarna ska åka någonstans - och inte att förglömma då - senast fyra veckor innan.


Nu börjar jag inse att det verkligen behövs en samhällsplanerare i Nordanstig. Allt detta kommer att kräva en sällan skådad planering.


Ansökan kan även göras via webben läser jag och inser att här finns det möjligheter för de mest kreativa kidsen att föfalska skolskjutsansökningar. Jag ser alla möjliga IT-relaterade säkerhetsproblem och inser genast behovet av ett skyndsamt tillsättande av en IT-strateg i planeringen.


Jag ser nu scenariot framför mig där en massa stressade unga familjer ska hantera, såväl, giltiga som förfalskade ansökningar som flyger omkring i cybern och i pappersformat. Och tro mig de kommer verkligen att vara i behov av information och detta kommer, tveklöst, att skapa göromål för den nya Informatören.


När de inte får åka med skolskjutsen så kommer kidsen att lösa problemet på följande sätt:


- Tolka på skorna efter bussen som kompisen åker i.
- Cykeltolka efter ett rep fastsatt i skolbussen.
- Klättra upp på busstaket - som i Indien.
- De mer försiktiga kommer att gå till fots och i höstmörkret kommer horderna av barn att tvinga

  timmerbilarna att köra ner i diket.
 
Och tro mig - alla följdverkningar kommer att skapa mycket jobb för en Controller. Det uppstår nämligen behov av att analysera verkningarna av strategiska beslut i Nordanstig.

Det medför dock att Controllern slipper kolla upp orsakerna till att var tredje elev blir underkända i matematik. Kunskapsnivån kommer fortsätta att vara så låg att skolsköterskan - utan svårigheter - kommer att kunna förklara sambandet mellan importerade bananer och klamydia inför de stundande gymnasiestudierna.



Den här tiden och åtta månader framåt så snurrar det av idrott och arbete så tiden räcker inte till för att utmärka sig i det här forumet.


Vi hörs och jag lovar att - övertyga - kidsen om att inte skicka in falska ansökningar på webben om skolskjutsar.
Himla otur att man inte är barn längre, jag skulle se alla möjligheter till roliga upptåg med vuxenvärlden.




 
 
Ingen bild

Ann, skolskjutshandläggare i Nordanstig

13 oktober 2009 16:30

Inte diskriminering - bara ordning och reda! Vi får lösa de problem som uppstår...
Alla kan åka med öppna skolskjutsar men grundskoleelever måste först ansöka om plats och få ansökan beviljad för att få åka med.
- Varför?

Vi (kommunen, nämnd och rektorer som är ansvarig för skolskjutsarna…) vill veta vilka elever som åker med skjutsarna. I händelse av olycka och för att kunna planera, är några anledningar. Därför vill vi ha in en ansökan om att få åka med i en skolskjuts, om man inte är berättigad till skjuts på den rutten.

Skolskjutsen är till för transport mellan hemmet och skolan. Vi erbjuder lite till…
Vi (UK-nämnden) har nu gjort våra skolskjutsar öppna, för att förtydliga att det är ok att åka med även om man inte har rätt till skolskjuts. Fler får möjlighet till mer ”kollektivtrafik”.

Vem har ansvaret för elevernas hemresa?
Från skolan fram till att eleven kliver av bussen har rektor ansvar. Sedan tar föräldraansvaret vid.

Kompis-åkning eller inte
Många kommuner har helt stopp för andra än skolskjutsberättigade att åka med, jag hoppas att vi inte behöver ha det så i vår kommun. Det är också trist och miljö-ovänligt att föräldrar ska behöva skjutsa samtidigt som en skolbuss med tomma platser far samma väg. Vi vill förstås möjliggöra för barn och ungdomar att träffas på fritiden. Det är också så att vissa föräldrar inte tidigare vetat om att deras barn tagit en buss hem till en kompis.

Vad är diskriminerande? Hur gör vi med elever som aldrig kan ta med någon hem? De som åker taxi och den är fullsatt kan inte ta med någon, och de elever som åker X-trafik- måste betala om de inte har skolkort. Är inte det diskriminerande?

Ansökning att fuska med – och varför senast fyra veckor innan och för ett år i taget?
...det borde stå "helst" senast fyra … Jag ska ändra på det! Oftast tar det bara några dagar för att få besked. Men i vissa fall behöver jag som skolskjutshandläggare fyra veckor för att verkställa. Jag har inte mer tid, då jag inte jobbar heltid med skolskjutsar. Och vid vissa tidpunkter på året kommer det många ansökningar samtidigt, i skolstart till exempel, ansökningar som jag borde kunna få redan i slutet av vårterminen... Och om alla verkligen sa till när de inte vill eller behöver ha skolskjuts längre, då skulle inte ansökan behöva göras för bara ett år i taget, men så fungerar det tyvärr inte…

Ja, nu kan elever själva fuska då vi gjort en webbanmälan, visst, men då får jag väl börja ringa och ge besked istället för att förlita mig på att e-postadressen verkligen går till en förälder. Med en ansökan följer ju att man får ett beslut eller besked på något sätt.

Öppna skolskjutsar är ett försök på ett år.
Vi kan under provperioden ändra regler, rutter och rutiner om vi ser att något fungerar dåligt. Det kanske kommer att göra det med extra ansökan för kompis-åkning. Vi får se. Själv tror jag inte det är så många elever det handlar om, jag tror inte det blir några problem. Men problem är till för att lösas, så vi gör det om de uppkommer. Alla förslag på ett bättre förfarande utan att vi ska helt äventyra de öppna skolskjutsarna - tar jag gärna emot!

Bra med föräldrar med ansvar!
Det finns tydligen föräldrar som tar ansvar för att lära sina barn vad man får och inte får…
Vi behöver mer samverkan med föräldrar
- så att våra nya fina KR-trafik-bussar inte blir mer nerklottrade, sönderskurna, nerskräpade och får fler sönderbrutna ryggstöd.
- så att ni pratar med era barn om vikten av att ha bälte på sig i alla bussar! Bältet ska vara på tills bussen står stannat…

Och - vi vill fortfarande, så långt det är möjligt, veta vilka som åker med varje skolskjuts!

 
Ingen bild

Bengt Pantzare

13 oktober 2009 21:49

Föreslår följande förenkling:

Ett "ramavtal/ansökan" tillsändes kommunen med lydelsen att barnet - under läsåret - ansöker om extra skolskjuts.

Det blir en - överdriven administration - att behöva göra en ansökan till varenda kompis de ska till enligt de nya reglerna.

"Ramansökan" kompletteras även med följande:

Kompisåkande barn har med sig en "verifikation" hemifrån som uppvisas till chauffören. Erhållna verifikationer skickas - månatligen - till den nya administrationen för behövlig kontroll och sammanställning.

Och har inte den lilla ungen en sådan verifikation så får den barnet ta till apostlahästarna. Därigenom slipper UK-nämnd, kommun och rektorer allt ansvar. Väldigt bra sätt att komma ifrån ansvar faktiskt.

Om "vissa" föräldrar tar ansvar för att lära sina barn vad man får och inte får .... så tillhör jag förmodligen inte den kategorin... Helt rätt är att de, understundom, tänker rebelliskt och fritt däremot utan vandaliserande beteende.

Jag önskar att UK-nämnden sätter in - motsvarande administration och vidhäftade kontrollapparat - för att analysera hur vi ska uppnå bättre studieresultat ...

 
Ingen bild

Tommy N

19 oktober 2009 19:35

Ja har skummat igenom texten men förstår inte riktigt syftet med att ansöka om ett tillstånd att få åka med.

Det enda ja kan se är om det skulle vara en buss som ofta är näst intill fullsatt på hemvägen. Då går det ju inte att ta hem kompisar alltid. Bra då att ha koll så att alla får plats.

Verkar ju som om UK-nämden resonerar "eftersom det ibland förekommer att barn åkt med utan att föräldrar vet om det så måste UK-nämden få ett stopp på det" å avslutar sedan med att det är bra med föräldraansvar. De föräldrar som har barn som gör nått de inte borde, kan sitta still. De föräldrar som har barn som gör som dom ska får jobba för att deras barn ska kunna träffa kompisar som bor långt bort.

Ska båda föräldrarna skicka in en ansökan? Den som har barn som ska följa med och den som har barn som ska ta hem nån?

Varför ska det vara ett beslut på om nån får följa med nån hem eller inte? Om det är lite plats i bussarna så förstår man. Men annars?


"Det är bra att veta vilka som åker skolskjuts i händelse av en olycka och för att kunna planera"

-Om man ska vara 4 veckor(eller 4 dar) i förväg så hinner ju saker ändras och då kanske inte ska med kompisen hem. Kanske är det så att de gör tvärt om så att den som är berättigad skolskjuts GÅR hem med den andra kompisen istället. Ska man anmäla det också? Å vad är det man ska planera? Återigen, är skolbussen i princip fullsatt, då måste man planera.

Jag tycker det borde räcka med en påskriven lapp till fröken som fröken också skriver på och barnet lämnar lappen till den som kör bussen. Det är också ordning och reda.

Å om det är så att en av anledningarna till detta rabalder är att endel barn åkt utan att föräldrar vet om det, vilka barn kommer att fuska med ansökan?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Pantzare - 7 november 2015 13:43

Staten genom Rosengren var skickliga säljare. När jag ägde Televerket övertalades jag att köpa firman....... en gång till.   Fan ta, den som introducerade Ivar-Lo och och ingav mig tron att alla efterkommande ministrar till Gunnar Sträng skulle v...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2015 22:03

Till läsare utanför Nordanstig(inkluderande släkten)meddelas att Pantzare lever och känner sig vital samt icke politiskt/troende. Farsan Henning, 89 i maj, kör bil, klättrar upp på stugtaket i Jukkasjärvi och sotar skorstenen samt provocerar grannarn...

Av Bengt Pantzare - 22 augusti 2014 16:42

Lyssnar till frälsarlåten ”Railway to Heaven” och kommer på hur vi anlägger bostadsområdet Solkurvan i Gnarps sjöstad.   När Sveriges längsta järnvägskurva gjort sitt bygger vi om avlagda järnvagsvagnar till lägenheter, eller om vi by...

Av Bengt Pantzare - 21 augusti 2014 19:33

Varför engagera sig i en lokal diskussion angående flyktingar, tänker jag?   Jag tror inte att alla på min ort som sympatiserar med Sverigedemokraterna är nazister. Däremot stödjer de en organisation med nazistisk bakgrund. En av deras frontfigur...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2014 19:02

FÖRDJUPAD UTVECKLINGSPLAN FÖR NORDANSTIGSKOMMUN – GNARP sammanställt av B Pantzare, mars -14   BakgrundUndertecknad har ombetts att ingå i en tillfällig fullmäktigeberedning för att revidera den kommunala översiktsplanen. De, icke poli...

Ovido - Quiz & Flashcards