Alla inlägg under januari 2010

Av Bengt Pantzare - 22 januari 2010 22:38

Gnarpsviljan köper skolan i Gnarp och hyr ut den till friskolan. Skolan har byggts upp som ett idrottslag. Ett tydligt mål har formulerats. Lagmedlemmarna (personalen)  har sökt sig till laget för att de gillar att arbeta mot tydliga mål. Inte nog med det, de gillar även organisationens (styrelsens) inställning och arbete.

Återigen; - det är kul att jobba i ett lag med en synkad organisation från styrelsen och ner till lirarna som tränar på rätt grejer över en längre tid.


Den absolut största talangen i all utveckling är så lätt att formulera:

Nämligen att träna på rätt grejer - över en lång tid.


Många spelare vill börja att träna med det nya laget (elever och föräldrar). De har förstått att hela laget arbetar mot ett gemensamt mål - och att de gör det samtidigt. Alla delar den självklara målsättningen att varje spelare ska förbättra sig - utifrån sin nivå.


Det råkar vara så att föräldrar, som vill att kidsen ska försöka att utvecklas, själva är driftiga och sådana är vi i behov utav. Därför bör vi satsa på en friskola.


Så är det även i ett idrottslag. Föräldrar som förstår vitsen av att samarbeta skapar bättre utvecklingsmöjligheter för de små lirarna.


Gnarp blir attraktivt att flytta till med en bra skola kombinerat med de snabbare kommunikationerna till Sundsvall.


Däremot är det inte attraktivt att flytta till en kommun med lågpresterande skolor. Dessutom är det, än mer, oattraktivt om de måste pendla från Gnarp ut till Nordanstig från sexan.


Vi har gjort det förut: Gnarpsviljan, Ridhuset, Ishallen, Golfbanor. Självförtroendet borde finnas.


Knyt upp Säcken än mer och frigör ytterligare vilja, kraft och engagemang.


Det finns säkert gymnasieskolor i Sundsvall som vill samarbeta med oss. De är inte dummare än att de bjuder på organisationskunnande och lite ekonomi - de får igen insatserna i form av nya elever till skolorna i Sundsvall.


Så samarbetar jag med Sundsvalls handboll. Jag ser till det som utvecklar spelarna. De får åka på fler cuper och mäta sig mot bättre lag, uppleva mer och vi sparar pengar vilket även Sundsvall gör. Samtidigt så är de medvetna om att, en och annan, av spelarna börjar att lira i Sundsvall när de börjar att plugga där.
Vi åker till Sundsvall och de till oss - ge och ta …..


Ja, jag är utvecklingsorienterad i ord och handling ……. Det vill jag påstå.


En kul kommentar: En ung tjej från Sundsvall kliver in i Gnarpsviljan och blir stående, ser sig omkring, och utbrister:


Jag trodde inte att den fanns en så här .. typ .. jättefin sporthall …. i ett skrotområde ….


Det tog, minst, tre sekunder innan jag fattade hennes perspektiv. Hon transfererade sig till hallen via Stationsvägen från OK/Q8 och jag har blivit hemmablind och slutat att reflektera.


Nåväl, vad är sammanfattningen av min blogg?


Jag drömmer om att vi kan ta oss åt samma håll - och sälla oss till hjältarna som inte bara tycker utan gör någonting. Citatet hämtat från konstnärens stycke nedan (2.42).


När jag är sliten och trött i ögat kan jag hämta kraft från musikaliska stycken.









Av Bengt Pantzare - 11 januari 2010 22:18

Det är bra att vi får välja läkare och vårdcentral. Arbetar jag i Hudiksvall så är det praktiskt att välja Hälsocentral på den ort jag arbetar

Jag är positiv till vårdvalet då - makten - flyttas från en administration till individen.


Som sjukgymnast har jag haft ett bra samarbete med Hälsocentralen och ser gärna att det forstätter. Problemet är att det har smugit sig in en räknenisse.


Nu har sjukgymnasten, tillika delägaren, i Hälsocentralen Harmånger uttryckt sig att de inte kommer att hänvisa patienter till mottagningen i Gnarp och ska de rehab-träna så får de åka till Harmånger.


Ställningstagandet utgår inte ifrån att du ska få bättre vård utan det handlar om ekonomi. Delägarens företag regenerar en större vinst om du styrs till deras verksamhet.


Min första mentor i yrket var Jern Hamberg i Alfta och det första jag fick lära mig handlade om attityd:

-Kom ihåg att det är skattebetalaren och därigenom patienten som är din arbetsgivare.


Vi ska inte betrakatas som ekonomiska brickor med syfte att maximera företagsvinsterna hos dem som driver sjukvård. Så blev det i Skåne och jag hoppas att vi slipper det i Nordanstig.

I Skåne gick Landstinget in och korrigerade detta då patienterna blev förbannade över räknenissestyrningen.


Det som gäller är att du, även fortsättningsvis, får välja vem som ska behandla dina rygg- och ledbesvär. Du har valfrihet även i det avseendet så låt dig inte bli en bricka för ekonomiska räknenissar. Du kan välja vilken sjukgymnast du vill utan hänvisning från Hälsocentral.


Be inte om ursäkt för ditt ställningstagande, såväl min som Hälsocentralens arbete betalas med dina pengar.






Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards