Direktlänk till inlägg 27 oktober 2009

Jag hör F-A-N viska på två mils avstånd.

Av Bengt Pantzare - 27 oktober 2009 22:03

Det bästa sättet att visa uppskattning för en verksamhet är att ge det ett ekonomiskt stöd som utgår från nyttan den gör. Nu har Nordanstigs Utveckling – ogenerat – kastat sig in i beslutsprocessen med syfte att Bergsjögården måste räddas. Jag missunnar inte Bergsjögården att de har förmånliga avtal med kommunen.


Tänk om Nordanstigs Utveckling hyrde för 100.000 kronor på Kulturstjärnan och att Arlindo fick en lön för det ideella arbetet som motsvarar en halvtids tjänst. Och om chefstjänstemannen dessutom påtalade att Kulturstjärnan behöver ett stöd på 300.000 kronor. Ja, då skulle många skatta sig lyckliga.


Så kommer det aldrig att bli det förstår var och en som läser min blogg.


Men jag ställer mig tveksam till att Bergsjögården har alla dessa verksamheter i lokalerna;

-boule, -bågskytte, -dans, -musik, -teater, -kyrklig verksamhet, -gym, -datacafé. Och detta minst fem dagar i veckan utöver arrangemang på helger.


Missförstå mig inte - jag förstår och tycker att Bergsjögården också bedriver en samhällsnyttig verksamhet.

Men är den verkligen så viktig i förhållande till stödet som Nordanstigs Utveckling vill påskina.

Kanske finns det en dold agenda? Det egentliga syftet med N.U kraftmobilisering kanske är att de vill värna om sin mysfaktor i den lokala gemenskapen, men det är inte klädsamt om andra sk. samhällsnyttiga aktörer ska svälta medan andra göds.


Jag lider av mild paranoidism och kan känna doften när det luktar F-A-N på tre kilometers avstånd och höra viskningarna av densamma på minst 20 km om jag har vinden emot mig.


Jag börjar misstänka att det handlar om dolda kontantstöd och det luktar illa. Det doftar lika illa som att ha en Bokningscentral och turistinformation på ett hotell där topptjänstemän kan vara delägare. Hotellet får goda hyresintäkter genom upplägget och vem gagnar det, tänker jag.

Och jag har känt stanken när EU-medel har - råkat - landa i projekt där chefstjäntemäns anhöriga varit involverade men vi andra stått på sidan om med mössan i hand.


Och om någon nu vill stämma mig för förtal så vill jag deklarera följande:

Jag påstår ingenting utan bara beskriver det mina doftsinnen associerar till.


Nåväl, nu har jag erbjudit Nordanstigs kommun följande:


Jag åtar mig att förstärka rehabiliteringen av människor som drabbats av stroke. Rehab avdelningen förläggs till Kulturstjärnan och jag framför önskemålet att Kommunen kontrollerar och kvalitetssäkrar det jag gör.


Kommunens motprestation blir att färdigställa en handikappanpassad hiss – jag kräver ingenting annat.


Givetvis är en hiss bra även för våra äldre med ledbesvär utöver de som är rullstolsburna.

Jag ser även möjligheter till att utveckla handikappidrott och intressera grannkommunerna för detta och tänker bla. på ett samarbete med bågskyttarna.



Jag betvivlar att Nordanstigs Utveckling springer åstad och försöker att driva igenom ekonomiska förbättringar för Kulturstjärnan och jag är inte inställd på annat än att föreningen får fortsätta att gå i nötta skor.


Nåväl, stödet vi söker är mycket, mycket mindre i förhållande till det som Nordanstigs Utveckling verkar för i Bergsjö och ingen kan komma och påstå att Kulturstjärnan inte vänder sig till de med, kanske, störst behov.

Och jag vill att den nya Kontrollanten ska granska arbetet och vända på varje sten flera gånger i veckan och söka doften av ..... ja, du förstår vad ....



Givetvis är inte låtvalet anpassat till detta I-lands problem .... men vi kör den ändå.


Och förresten, understundom tror jag också att Gud kan läsa en hednings tankar.




 
 
Ingen bild

pelle

28 oktober 2009 21:48

Jag håller fullstänigt med Bengt. Skall Begsjögården ha bidrag så skall även Kulturstjärnan i Gnarp ha,en rättvisefråga. Eller är det så att Bergsjöborna är högre prioriterade än Gnarpsborna. Mera Gnarpsanda i kommunen .Det kanske är så kommunalhuset ligger i Bergsjö därför så får dom så lätt bidrag, många jasägare till kommunstyrelsen.

 
Ingen bild

TUMULT

1 november 2009 16:30

Det verkar ofta vara så att Bergsjö till varje pris ska ha mest för att det är huvudort. Men när hela kommunen består av småbyar funkar det inte. Strategiska satsningar för kommunens alla hörn måste till inte söka med ljus och lykta i bergsjö för att förtvivlat försöka hitta på nått så pengarna inte satsas nån annanstans... det känns så iallafall. I tex Sundsvall är det en given sak att mycket går till just Sundsvall. Men i Nordanstig är det patetiskt att satsa på Bergsjö hela tiden.

Undra om man sitter och gnäller i onödan och tycker synd om sig själv eller? Det skulle vara mycket intressant att se en kartläggning på de kommunala pengarnas placering tex 10 år bakåt i tiden.

 
Göran Thybäck

Göran Thybäck

6 november 2009 21:26

När det gäller frågan om Kulturstjärnan så ger jag dig mitt fulla stöd i åsikten om att Kulturstjärnan inte får behandlas styvmoderligt av makthavarna i kommunen. Efter att under några år vid 2000-talets början varit djupt engagerad i Kulturstjärnans verksamhet, så vet jag mycket väl vilken betydelse verksamheten har, inte minst för det unga släktet.
Frågan är verkligen motiverad, om makthavarna förmår värdera och uppskatta betydelsen av föreningens arbete, en uppskattning som skulle kunna visa sig i ekonomiska bidrag.
Ingen skugga må falla över Bergsjögården, däremot får inte det ena ske på bekostnad av det andra, vilket i sin tur handlar om en balansakt, som kommunens makthavare har att hantera.
Det känns uppfordrande att mer nogsamt följa händelsernas utveckling i denna balansaktsfråga, förse mig gärna med information om sakernas tillstånd!
Hälsn fr Göran Thybäck, fd ordförande i kulturföreningen Nordanvind.

http://thyback.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Pantzare - 7 november 2015 13:43

Staten genom Rosengren var skickliga säljare. När jag ägde Televerket övertalades jag att köpa firman....... en gång till.   Fan ta, den som introducerade Ivar-Lo och och ingav mig tron att alla efterkommande ministrar till Gunnar Sträng skulle v...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2015 22:03

Till läsare utanför Nordanstig(inkluderande släkten)meddelas att Pantzare lever och känner sig vital samt icke politiskt/troende. Farsan Henning, 89 i maj, kör bil, klättrar upp på stugtaket i Jukkasjärvi och sotar skorstenen samt provocerar grannarn...

Av Bengt Pantzare - 22 augusti 2014 16:42

Lyssnar till frälsarlåten ”Railway to Heaven” och kommer på hur vi anlägger bostadsområdet Solkurvan i Gnarps sjöstad.   När Sveriges längsta järnvägskurva gjort sitt bygger vi om avlagda järnvagsvagnar till lägenheter, eller om vi by...

Av Bengt Pantzare - 21 augusti 2014 19:33

Varför engagera sig i en lokal diskussion angående flyktingar, tänker jag?   Jag tror inte att alla på min ort som sympatiserar med Sverigedemokraterna är nazister. Däremot stödjer de en organisation med nazistisk bakgrund. En av deras frontfigur...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2014 19:02

FÖRDJUPAD UTVECKLINGSPLAN FÖR NORDANSTIGSKOMMUN – GNARP sammanställt av B Pantzare, mars -14   BakgrundUndertecknad har ombetts att ingå i en tillfällig fullmäktigeberedning för att revidera den kommunala översiktsplanen. De, icke poli...

Ovido - Quiz & Flashcards