Direktlänk till inlägg 18 september 2010

När vi en gång dör

Av Bengt Pantzare - 18 september 2010 00:15

Ungefär 1400 personer tar sitt liv varje år. Antalet självmord är tre gånger högre jämfört med antalet som dör i trafiken. Det positiva är att självmorden har minskat drastiskt – men inte bland ungdomar.


Många förskolelärare vittnar om att de har sett tecken på problem och, olyckligtvis, inte förvånats över det som har skett.


Håll med om att du ställer dig med tyngden på hälarna och tycker att ämnet är jobbigt och så känner jag också.


Vad jag vill komma åt är vad den allmänpolitiska debatten riktar fokus emot. Diskussioner har riktats mot burkaförbud, eller inte, på skolor. Vad jag har förstått så är inte detta ett problem i verkligheten ty varken lärare eller elever går omkring i denna klädsel särskilt ofta.


Ställ detta problem i förhållande till följande frågeställning:


Hur många självmord bland tonåringar kunde förebyggas om vi gav attan i att spara på skolhälsovården, ungdomsgårdar och föreningsverksamhet riktade mot ungdomar.

Det här borde vara mycket viktigare att diskutera om än burkaförbudets vara eller inte vara.


Politikerna är inte sämre människor än vad jag och du är. Däremot tror jag att fokus blir snedvridet för att de påverkas att bli populistiska för att jag och du är korkade. Naturligtvis underlättar det för oss att tjattra om burkaförbud istället för verkliga problem.


När jag en gång dör lägg mig inte i nån grav där varken jag eller nån har glädje av. Jag donerar mina lemmar och organ, men jag vill gärna få bestämma till vem dom ska. Ta mina ögon till nån som inte ser och gärna till nån låtsasliberal.

(Euskefeurat)


Och så har vi den lokalpolitiska debatten och högstadiet ska placeras i Harmånger och/eller Bergsjö.

För mig spelar det ingen roll var skolan placeras, huvudsaken är att skolan presterar resultat.


Resultat uppnås bara om politiker, skolledning och lärare drar åt samma håll och det här ifrågasätter ingen. Det naturliga är att skippa det blockpolitiska tänkandet och ta gemensamma beslut över lång tid och över blockpolitiken.


Och hur ska vi göra då?


Mitt svar är att plagiera de kommuner i Norrbottens glesbygd som presterar toppresultat.


Så enkelt är det om vi är klarsynta.


Och våra partipolitiska lokala debatter bromsar upp denna självklara utveckling.

Vartenda politiskt parti vill göra intryck av att vara liberala men jag ställer mig tveksam.


Och återigen får jag citera Euskefeurat:


När jag en gång dör lägg mig inte i nån grav där varken jag eller nån har glädje av. Jag donerar mina lemmar och organ, men jag vill gärna få bestämma till vem dom ska. Ta mina ögon till nån som inte ser och gärna till nån låtsasliberal.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Pantzare - 7 november 2015 13:43

Staten genom Rosengren var skickliga säljare. När jag ägde Televerket övertalades jag att köpa firman....... en gång till.   Fan ta, den som introducerade Ivar-Lo och och ingav mig tron att alla efterkommande ministrar till Gunnar Sträng skulle v...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2015 22:03

Till läsare utanför Nordanstig(inkluderande släkten)meddelas att Pantzare lever och känner sig vital samt icke politiskt/troende. Farsan Henning, 89 i maj, kör bil, klättrar upp på stugtaket i Jukkasjärvi och sotar skorstenen samt provocerar grannarn...

Av Bengt Pantzare - 22 augusti 2014 16:42

Lyssnar till frälsarlåten ”Railway to Heaven” och kommer på hur vi anlägger bostadsområdet Solkurvan i Gnarps sjöstad.   När Sveriges längsta järnvägskurva gjort sitt bygger vi om avlagda järnvagsvagnar till lägenheter, eller om vi by...

Av Bengt Pantzare - 21 augusti 2014 19:33

Varför engagera sig i en lokal diskussion angående flyktingar, tänker jag?   Jag tror inte att alla på min ort som sympatiserar med Sverigedemokraterna är nazister. Däremot stödjer de en organisation med nazistisk bakgrund. En av deras frontfigur...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2014 19:02

FÖRDJUPAD UTVECKLINGSPLAN FÖR NORDANSTIGSKOMMUN – GNARP sammanställt av B Pantzare, mars -14   BakgrundUndertecknad har ombetts att ingå i en tillfällig fullmäktigeberedning för att revidera den kommunala översiktsplanen. De, icke poli...

Ovido - Quiz & Flashcards