Direktlänk till inlägg 13 augusti 2011

Kultur från Malmfälten

Av Bengt Pantzare - 13 augusti 2011 07:30

Jag hade besök av en kompis som också flyttat från Malmfälten och då från Gällivare vilket satte fart på mina associationer.


Kiruna ligger cirkus 11 mil norr om Gällivare/Malmberget. Såväl Kiruna som Malmberget har AIF klubbar (Arbetarnas Idrottsförening). Kiruna var oftast lite bättre än Malmberget i det mesta. Kiruna AIF hade lag i dåvarande allsvenskan, såväl, i hockey som handboll. Föreningarna producerade landslagsmän i handboll, hockey och tyngdlyftning. Vi Kirunabor var/är alltid lite bättre - och därigenom - drygare än Malmbergarna. Trots rivaliteten har det alltid funnits en hatkärlek mellan medlemmarna.

Jag vill beskriva en kul anekdot om Malmfältsandan:

Det smäller till ett par gånger på min dörr till mottagningen i Hudiksvall - märk väl - det är ingen som knackar på som vanligt folk.

Jag öppnar dörren och där står en gubbe på 80+ och blänger distinkt på mig.

- Är det du som är Pantzare från Kiruna?

- Ehh .... ja .... svarar jag något överaskat ...

- Jag kan ge mig fan att du är en dryg AIF:are också !!?

- Det kan du ge dig fan på, svarar jag.


- Kan du ge mig en tid ?


- Aldrig i livet, svarar jag ..... men kan inte hålla mig för skratt ...


Det visar sig att mannen har flyttat ner från Malmberget till Hudiksvall och vill ha lite hjälp mot krämpor.

Idag är vi mer som polare än som sjukgymnast och patient.

Jag tar tillfället i akt att bjuda på lite finkultur från Malmfälten och Radio Gällivare:

Det var en lättsammare variant och här kommer en något djupare betraktelse från samma region. Samerna kände en vanmakt när Vattenfall byggde de stora vattenmagasinen och skövlade marken och stränderna för de renskötande samerna tillika Sveriges urbefolkning.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Pantzare - 7 november 2015 13:43

Staten genom Rosengren var skickliga säljare. När jag ägde Televerket övertalades jag att köpa firman....... en gång till.   Fan ta, den som introducerade Ivar-Lo och och ingav mig tron att alla efterkommande ministrar till Gunnar Sträng skulle v...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2015 22:03

Till läsare utanför Nordanstig(inkluderande släkten)meddelas att Pantzare lever och känner sig vital samt icke politiskt/troende. Farsan Henning, 89 i maj, kör bil, klättrar upp på stugtaket i Jukkasjärvi och sotar skorstenen samt provocerar grannarn...

Av Bengt Pantzare - 22 augusti 2014 16:42

Lyssnar till frälsarlåten ”Railway to Heaven” och kommer på hur vi anlägger bostadsområdet Solkurvan i Gnarps sjöstad.   När Sveriges längsta järnvägskurva gjort sitt bygger vi om avlagda järnvagsvagnar till lägenheter, eller om vi by...

Av Bengt Pantzare - 21 augusti 2014 19:33

Varför engagera sig i en lokal diskussion angående flyktingar, tänker jag?   Jag tror inte att alla på min ort som sympatiserar med Sverigedemokraterna är nazister. Däremot stödjer de en organisation med nazistisk bakgrund. En av deras frontfigur...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2014 19:02

FÖRDJUPAD UTVECKLINGSPLAN FÖR NORDANSTIGSKOMMUN – GNARP sammanställt av B Pantzare, mars -14   BakgrundUndertecknad har ombetts att ingå i en tillfällig fullmäktigeberedning för att revidera den kommunala översiktsplanen. De, icke poli...

Ovido - Quiz & Flashcards