Direktlänk till inlägg 16 maj 2013

Konkurrens på olika villkor - Vision 2020

Av Bengt Pantzare - 16 maj 2013 00:47

Behovet av jobb för personer med begränsad arbetsförmåga, eller för sådana som hamnat långt ifrån arbetsmarknaden, har inte tillgodosetts tillräckligt och effekten har blivit att människorna har hamnat ännu längre ifrån möjligheterna till jobb. Mot den bakgrunden är det vällovligt att staten har tillsatt medel för att minska utslagningen. Dessvärre inleds en ny – leka affär – verksamhet likt den inom vård, riskkapitaldrivna friskolor, apotek samt inom järnvägstrafiken.


Försäkringskassan och Arbetsförmedlingarna har fått pengar att köpa tjänster för och som brukligt är måste nya affärer konstrueras. Det här påhittade marknadsekonomiska påfundet döps till socialt företagande. Affärerna uppbär således statlig ersättning för deltagarna och så långt ser det bra ut även om jag hade föredragit andra sätt än ad modum leka affär.


Problemet uppstår när de sociala företagen går ut och marknadsför hushållsnära (Nordanstigsbladet senaste 2 nr) tjänster i konkurrens med de företag som måste betala fulla lönekostnader, sociala avgifter, semesterlöner, etc för sina anställda. 


I mitt arbete som sjukgymnast rekommenderar jag vissa patienter att köpa hushållsnära tjänster för tyngre göromål. Vad som gör mig osäker är om patienterna verkligen beviljas det skattesubventionerade RU/OT avdraget av företag som redan uppbär skattesubventionerade stöd för de som utför tjänsterna. Jag vill inte att mina patienter ska åka på en skattesmäll i slutändan.


I den här affärsverksamheten har Nordanstigs kommun även tilldelat utvecklingsmedel öronmärkta till föreningar då företaget drivs som en ekonomisk förening.


Jag har även tidigare hävdat att näringslivspolitiken i Nordanstig drivs tämligen snurrigt och ostrukturerat. Givetvis har medel beviljats för ett motiverat projekt men stärker även företaget i konkurrensen inom hushållsnära tjänster. Om den här nya branschen växer sig starkare så kommer redan etablerade företag tvingas att säga upp sin personal vilket leder till minskade kommunala skatteintäkter som inte står i samklang med Nordanstigs storslagna visioner mot 2020.


Och vet ni vad – det finns även EU medel att söka till den här nya företagsamheten – från EU:s sociala fonder och således blir företag i Nordanstig globaliserade.



 
 
Ingen bild

Carina

16 maj 2013 06:55

Tyvärr har du helt rätt....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Pantzare - 7 november 2015 13:43

Staten genom Rosengren var skickliga säljare. När jag ägde Televerket övertalades jag att köpa firman....... en gång till.   Fan ta, den som introducerade Ivar-Lo och och ingav mig tron att alla efterkommande ministrar till Gunnar Sträng skulle v...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2015 22:03

Till läsare utanför Nordanstig(inkluderande släkten)meddelas att Pantzare lever och känner sig vital samt icke politiskt/troende. Farsan Henning, 89 i maj, kör bil, klättrar upp på stugtaket i Jukkasjärvi och sotar skorstenen samt provocerar grannarn...

Av Bengt Pantzare - 22 augusti 2014 16:42

Lyssnar till frälsarlåten ”Railway to Heaven” och kommer på hur vi anlägger bostadsområdet Solkurvan i Gnarps sjöstad.   När Sveriges längsta järnvägskurva gjort sitt bygger vi om avlagda järnvagsvagnar till lägenheter, eller om vi by...

Av Bengt Pantzare - 21 augusti 2014 19:33

Varför engagera sig i en lokal diskussion angående flyktingar, tänker jag?   Jag tror inte att alla på min ort som sympatiserar med Sverigedemokraterna är nazister. Däremot stödjer de en organisation med nazistisk bakgrund. En av deras frontfigur...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2014 19:02

FÖRDJUPAD UTVECKLINGSPLAN FÖR NORDANSTIGSKOMMUN – GNARP sammanställt av B Pantzare, mars -14   BakgrundUndertecknad har ombetts att ingå i en tillfällig fullmäktigeberedning för att revidera den kommunala översiktsplanen. De, icke poli...

Ovido - Quiz & Flashcards