Direktlänk till inlägg 11 september 2009

Pinsamma farsor

Av Bengt Pantzare - 11 september 2009 23:22

Jag är 53, och farsan är 83. Farsgubben är en gammal gruvarbetare.

De pensionerade gruvisarna brukar sitta och häcka på Coop Forum och lösa globala problem ett par timmar dagligen och enligt trovärdiga källor (personalen på Coop) kan de föra ett jävla liv. Det brukar bli särskilt tarvligt när de antastar pensionerade SJ anställda. Anledningen är att SJ:arna fick så mycket bättre pensionsvillkor än gruvarbetarna och givetvis ska de ha skit för det och dessutom gav de sitt stöd till IFK Kiruna


Den gamle och dottern gick iväg för att inhämta baslivsmedel och kvällstidningen på Coop Forum. Jag var inte dummare än att jag förstod att den gamles syfte var något helt annat.


De kommer tillbaka efter ett par timmar och jag frågar dottern vad de hade gjort:


-Farfar och jag har pratat med en massa gubbar, svarar dottern.

-Men pappa, vet du vad farfar gjorde, fortsätter hon med en bekymrad uppsyn.

-Berätta, svarar jag ..


-I affären stoppade farfar lösgodis i sin mun så att kinderna stod ut så här - visar hon och blåser ut kinderna så att de ser ut som ett par mindre ballonger.

-Ehh .. svarar jag … så får man ju inte göra …

-Jag vet, det har du ju alltid sagt och det sa jag också åt farfar - att så får man inte göra.

-Vad sa farfar då?

-Han sa att är man över 80 år så får man göra så!!


Det är långt mellan Gnarp och Kiruna och därför träffar jag inte farsgubben så ofta. Givetvis så försöker jag ha lite koll på om det är någon senilitet på gång - och intrycket är att hans intellekt är jämbördigt med mitt - om det nu är något att jämföra med. Och därför förpassar jag provsmakandet till, kategorin, dåligt omdöme.


Nu ska jag, hustru med två medföljande barn åka till Korsika och besöka en 20 årig dotter. Nu har hon meddelat - genom den 17 åriga - att jag inte får ha på mig badbyxor av märket Speedo.


Min analytiska förmåga skvallrar om att dottern har inlett ett förhållande och därför vill hon att jag ska göra ett gott intryck.


Nu har Djävulen farit i mig och jag inser att jag nog ändå är släkt med min far.

På måndag ska jag gå och köpa mig ett par riktigt slimmade Speedo badbyxor i en spygrön färg och ett par rosa Foppa tofflor och leta rätt på en alldeles för slimmad T-shirt.


Och ska vi äta någon middag ihop så funderar jag på att smyga med mig någon Cola burk som jag öppnar under bordet och ska erbjuda mig att fylla på glasen under bordet och förklara att det bara är för att det ska bli billigare.


Som sagt - traditioner är till för att föras vidare - farsor är pinsamma.


På samma tema fast - men på ett annat sätt …… stycket nedanför

 
 
Ingen bild

Sandra

12 september 2009 10:45

Då vet jag nog nån som kommer bli förbannad..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Pantzare - 7 november 2015 13:43

Staten genom Rosengren var skickliga säljare. När jag ägde Televerket övertalades jag att köpa firman....... en gång till.   Fan ta, den som introducerade Ivar-Lo och och ingav mig tron att alla efterkommande ministrar till Gunnar Sträng skulle v...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2015 22:03

Till läsare utanför Nordanstig(inkluderande släkten)meddelas att Pantzare lever och känner sig vital samt icke politiskt/troende. Farsan Henning, 89 i maj, kör bil, klättrar upp på stugtaket i Jukkasjärvi och sotar skorstenen samt provocerar grannarn...

Av Bengt Pantzare - 22 augusti 2014 16:42

Lyssnar till frälsarlåten ”Railway to Heaven” och kommer på hur vi anlägger bostadsområdet Solkurvan i Gnarps sjöstad.   När Sveriges längsta järnvägskurva gjort sitt bygger vi om avlagda järnvagsvagnar till lägenheter, eller om vi by...

Av Bengt Pantzare - 21 augusti 2014 19:33

Varför engagera sig i en lokal diskussion angående flyktingar, tänker jag?   Jag tror inte att alla på min ort som sympatiserar med Sverigedemokraterna är nazister. Däremot stödjer de en organisation med nazistisk bakgrund. En av deras frontfigur...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2014 19:02

FÖRDJUPAD UTVECKLINGSPLAN FÖR NORDANSTIGSKOMMUN – GNARP sammanställt av B Pantzare, mars -14   BakgrundUndertecknad har ombetts att ingå i en tillfällig fullmäktigeberedning för att revidera den kommunala översiktsplanen. De, icke poli...

Ovido - Quiz & Flashcards