Alla inlägg den 18 augusti 2009

Av Bengt Pantzare - 18 augusti 2009 21:16

Bilden ovan: S Pantzare och Usain Bolt


Snart är det 20 års jubileum för mitt rekord i att köra bil från Gnarp till Hudiksvall. Vi väntade den äldsta dotterns nedkomst och jag hade planerat allt i minsta detalj. Opeln med två liters motorn  hade parkerats i omedelbar anslutning till utgången, givetvis var herrgårdsvagnen färdigbäddad.


Larmet gick tidigt på morgonen när värkarna körde igång. Jag var hispigt iskall och kastade in hustrun med den oförlösta arvingen liggandes i skuffen. Järnvägsövergången vid Ås tog jag i en farligt hög fart, givetvis glömde jag att hustrun låg i bilen utan att vara fastspänd i bältet. I backspegeln såg jag henne ligga i luften halvvägs mot taket innan hon dunsade ner igen.


Effekten blev omedelbar och vattnet gick.


När vi kommer ut på E4:an och närmar oss Jättendal så kommer krystvärkarna och snart nog är dottern förlöst - i bilen. Förmodligen meddelar en förbipasserande långtradarchaffis att alla långtradare ska ge plats åt en röd Opel. Jag körde inte långsammare än 160 km/tim och varenda trailer svängde ut mot väggrenen. När jag flög förbi dem så blinkade varenda chaffis med hellysena – det tolkade jag som ett stort – Lycka till !!


Problemet var att ta sig in på akutmottagningen så tidigt på morgonen – inte hade vi haft tid att ringa och tala om att vi var på besök. Och det är klart, så speedad som jag var så trodde de kanske att jag var en påtänd heroinist och inte en hederlig amatörbarnmorska.


Apropå olika rekord så passar jag på att publicera en bild på den som föddes i bilen tillsammans med en annan rekordhållare, nämligen Usain Bolt.


Sabina känner igen inspelningsplatsen för musikvideon nedan. Skillnaden mellan Jukkasjärvi om vintern och Korsika i augusti kanske ändå inte är så stor.





Ovido - Quiz & Flashcards