Direktlänk till inlägg 24 augusti 2010

Vi och Himlabadet, ett himla liv.

Av Bengt Pantzare - 24 augusti 2010 22:27

Dottern spräckte en del av gommen och slet lös en framtand med rötter och allt på Himlabadet i Sundsvall. På akuten fick döttrarna veta att de fått en stor mängd skadade från badet.


Jag ringer upp platschefen och säkerhetsansvarig och ifrågasätter anläggningens rutiner gällande säkerhet. Mellan raderna får jag känslan av att de inte tycks inse riskerna. Hade dottern fått smällen mot tinningen så törs jag inte tänka på vad som hade kunnat hända. I mitt arbete har jag träffat på ungdomar som fått bestående hjärnskador efter olyckor.


Av den anledningen kontaktar jag ST. Vi skulle mått dåligt om vi, längre fram, fått höra att någon fått skall- och hjärnskador när vi hade kunnat förhindra det.


Nu har de stängt åkattraktionen – tack och lov.


Jag får en otäck association till filmen Hajen. Borgmästaren ville mörka att det var farligt att bada ty det skulle bli färre besökare och därigenom påverka ekonomin.


Kan det vara så att Himlabadets ansvariga reagerade likadant. Ville de mörka olycksfallsriskerna för att inte skrämma bort besökarna och minska omsättningen?


Jag har ytterligare en fundering. Ska kommunen vara tillsynsmyndighet för att förebygga och förhindra olycksfall – även i sitt dotterbolag?


Nu har jag tagit reda på - hur man tar reda på - hur man får ett redigt svar från Försäkringskassan gällande utlandsvård för tandskadade då den skadade är inställd på att jobba i Frankrike.


Försäkringskassan har många problem och nu har jag lärt mig att - Försäkringskassan - inte riktigt vet själva vem de ska hänvisa till - inom Försäkringskassan. Och då blir du som kund, milt uttryck, lite vilsen.


Men skam den som ger sig.


Idag blev jag uppringd av en mycket förståndig handläggare från Visby som förklarade sakernas tillstånd gällande regelverket - så nu kan Försäkringskassan fråga mig om de inte vet vem de ska fråga i den egna organisationen.


Nu gäller det att ha uthållighet och få fram en del handlingar från Folktandvården och dessutom begärs handlingar från den franska motsvarigheten till Folktandvården.


Och en sak till, handlingarna ska därefter lämnas in hos Försäkringskassan och, därtill, hos den franska motsvarigheten till Försäkringskassan.


Så följ mitt råd - är du vetgirig och vill lära dig en massa nya rutiner - och telefonprata med massor av människor:


Då ska du åka i vattenruschbanor, vara tjurigt envis och inte konflikträdd.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Pantzare - 7 november 2015 13:43

Staten genom Rosengren var skickliga säljare. När jag ägde Televerket övertalades jag att köpa firman....... en gång till.   Fan ta, den som introducerade Ivar-Lo och och ingav mig tron att alla efterkommande ministrar till Gunnar Sträng skulle v...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2015 22:03

Till läsare utanför Nordanstig(inkluderande släkten)meddelas att Pantzare lever och känner sig vital samt icke politiskt/troende. Farsan Henning, 89 i maj, kör bil, klättrar upp på stugtaket i Jukkasjärvi och sotar skorstenen samt provocerar grannarn...

Av Bengt Pantzare - 22 augusti 2014 16:42

Lyssnar till frälsarlåten ”Railway to Heaven” och kommer på hur vi anlägger bostadsområdet Solkurvan i Gnarps sjöstad.   När Sveriges längsta järnvägskurva gjort sitt bygger vi om avlagda järnvagsvagnar till lägenheter, eller om vi by...

Av Bengt Pantzare - 21 augusti 2014 19:33

Varför engagera sig i en lokal diskussion angående flyktingar, tänker jag?   Jag tror inte att alla på min ort som sympatiserar med Sverigedemokraterna är nazister. Däremot stödjer de en organisation med nazistisk bakgrund. En av deras frontfigur...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2014 19:02

FÖRDJUPAD UTVECKLINGSPLAN FÖR NORDANSTIGSKOMMUN – GNARP sammanställt av B Pantzare, mars -14   BakgrundUndertecknad har ombetts att ingå i en tillfällig fullmäktigeberedning för att revidera den kommunala översiktsplanen. De, icke poli...

Ovido - Quiz & Flashcards