Alla inlägg den 25 juni 2010

Av Bengt Pantzare - 25 juni 2010 00:44

Nu gör jag ett märkvärdigt försök till att verka UNG och flaschig och farbricerar därför en fjollig och ointelligent svengelsk introduktion.


Italienska förbundskaptenen Lippi tar på sig hela ansvaret för att de blev utslagna från VM-slutspelet i fotboll. Lippi anser sig skyldig till att spelarna fick spagettiben och italienska nerver. Ingen av dessa stackars spelare tjänar mindre än två miljoner i månaden. Ja det är verkligen synd om dessa fjollor som rakar benen smörjer in pomerang i håret så att de ser ut blöta sockervadd.

Ja, det är verkligen synd om pojkarna, himla olyckligt.


Och den där stackars fransmannen är tragisk som vägrade ta Perreira i hand efter förlusten mot värdnationen.



LKAB i Kiruna utsåg en gubbe till arbetsledare som var aktiv i APK.
Då majoriteten av mina 400 läsare förmodligen är politiska analfabeter så förklarar jag bakgrunden. Förkortningen står för Arbetarpartiet kommunisterna och partiet stod till vänster om Vänsterpartiet kommunisterna och dess ledare hette Hilding Hagberg och var bördig från Malmfälten.


Nåväl, som arbetsledare ifråga blev han omtyckt av gruvarbetarna. Gruppen kunde göra hårresande misstag och arbetsledaren tog på sig allt ansvar.


En arbetare kunde nämligen aldrig göra ett misstag.

Arbetsledaren var alltid skyldig: Antingen hade han hade varit otydlig i sina direktiv eller så hade ledaren inte följt upp att arbetaren förstått instruktionerna.


Apropå ledarskap. På söndag fyller en dotter arton. Cirkus 25 ungdomar ska samlas i min och hustruns bostad och dottern låter meddela att ett antal redan har paxat övernattning i bostaden.


En festdeltagare frågar vilken sorts kalas det blir och som meddelsam farsa ber jag festdeltagaren meddela föräldrarna att jag har destillerat alkohol koncentrerat till 98% men förtunnat med 37%.


Jag raljerade som gamla Stor-Jöns när han intervjuvades i Radio Norrbotten. Gubben drev med reportern och förklarade att dagens unga inte förstod sig på alkohol. När han var ung så dracks det 98 procentigt med vanlig 37:a som groggvirke.


Nu inställer sig följande moraliska dilemma och ponera följande scenario:

Ungdomarna ska bla spela brännboll på Hoppa och om någon ådrar sig en skada när hon/han träffas av ett slagträ på något olyckligt ställ:


Vem i Vitaborg bär då ansvaret? Är det jag som har upplåtit bostaden till festligheternas ursprung eller är det någon annan!? Kanske de myndiga ungdomarnas föräldrar ska vara med och bevaka tillställningen?


Som 19-åring fick jag anställning hos LKAB i Kiruna och snart nog drabbades vi av en lågkonjunktur vilket renderade till en två månaders lång permittering.


Vi drog iväg från Kiruna till Gotland och jag hade läst Ulf Lundells roman om Jack. Jag ska inte gå in på detaljer men vi roade oss i två månader på ön. Det mesta från vegetariska rökverk till röda drycker prövades.


Tiden går, det vara samma sommar som Knugen gifte sig och den sommaren som Borg spöade Nastase i Wimbeldon finalen.


Jag har kanske fel men tror att alla generationer måste begå sina egna misstag för att utveckla sig. I detta avseende har jag ingen högre målsättning än att mina barn och deras vänner ska begå misstag som inte överstiger mina egna.


Tänk vad trist livet blev om det var förbjudet att begå misstag och de yngre generationerna alltid ledsagades av de äldre. Nänä är du ung ska du banne mig inte tänka fritt det är farligt.


Kära läsare, tänk efter nu, ska förbud riktas mot sådant som hämmar livslusten!?


Nästa helg begåvas jag av ett besök av en gammal vän och hoppas att de yngre har uthållighet att lyssna till oss. Vi har inte träffats på alltför många år och jag ser fram emot att umgås med en person som känner mig och som är mer allmänbildad än mig(vilket inte säger mycket) och dessutom besitter erfarenheten av att ha betraktat döden i vitögat.



Apropå bröllopet i helgen. Såg Konungens tal i SVT play. Talen och hans uppsyn påminde om mycket om en packad fiskmås. Och fortsätter Kognugens fru att lyfta hudkostymen i facet så har hon snart pipskägg.


Grabbarna från Ockelbo kommer att föra in breddade gener i det Bernetodska blodet. Det konstaterade jag efter deras tal och jag tror inte att moder Westling avser att lyfta det yttre.


Vet i fan om det ändå inte skulle införas häradsbetäckare!?
 
Alltså, den där sista meningen ….. Vi refuserar den …….


Men ändå … ska vi ha ett kungahus så kanske det skulle vara schysst att införa ett antal häradsbetäckare i varje kommun … i detta konservativa samhälle.


Herre Guu …. Nu tänker jag … vem skulle utse häradsbetäckarna i vår kommun … politikerna eller … de kanske skulle utse sig själva till betäckare … eller Nordanstigs utveckling … konsulter … eller ….


Nää, nu bommar jag igen mina tankar och tack för mig … och ylar vidare.


Förresten, är du ung och läser min blogg, följ då mitt råd …. gå din egen väg ….


Walk of Life.


Ovido - Quiz & Flashcards