Direktlänk till inlägg 3 januari 2012

Lifebook med dramatiska händelser

Av Bengt Pantzare - 3 januari 2012 23:27

Vid köksbordet sitter den 15-åriga dottern och konverserar med sin farfar. Farsgubben är på sitt 86:e levnadsår och har, för ett par dagar sedan, genomgått en laserbehandling mot starr. Det kan vara anledningen till att han inte reflekterar över att samtalet blir inspelat.


Dessförinnan har vi samlats kring köksbordet och alla är samlade. Den näst äldsta dottern befinner sig på köksbordet, visserligen instängd i datorn och Skypandes från Australien.


Farfar har ett klockrent intellekt och minne och berättar:

Vi hade konfirmationsundervisningen i Pajala i februari 1941. Sirener ljuder och vi flyr till älvbrinken, ryska bombplan fäller sin last över Pajala. De flesta bomberna fälls kring kyrkan. Sprängbomberna orsakar stora hål där de slår ner. Och i snön blir det halvmeterstora hål av brandbomberna och snön smälter ända ner till marken.



   

Dottern för anteckningar med papper och penna samtidigt som mobilen spelar in konversationen. Jag kan inte låta bli att reflektera över spänningen i farsgubbens berättelse i förhållande till innehållet i dessa triviala vardagliga reflektioner på Facebook.


It´s a difference between Facebook and Lifebook – tänker jag – fast på svenska.


Sonen nämner, som i förbifarten, att de har varit med jobbet i Västindien i 14 dagar. Mycket har förändrats mellan farsgubben och min son. Som 14-åring upplevde jag gruvarbetarstrejken i Malmfälten 1969. Tusentals gruvarbetare gick genom Kiruna den smällkalla dagen. De gick skuldra vid skuldra och det enda som hördes var knarrandet mellan vinterstövlarna och snön. Som grabbar upplevde vi en oerhörd stolthet över våra fäder. De tog strid för en anständig arbetsmiljö.


Farfar berättar vidare:

Hösten 1944 satt vi vid Torneälvens strand och såg när nazisterna retirerade från Finland. På andra sidan älven flydde våra finska vänner över älven, nazisterna sköt efter dem och brände ner deras gårdar och sköt ihjäl boskapen. Tyskarna tillämpade den brända jordens taktik


   

Jag är glad med att det finns någon som fortfarande är intresserad av att få ta del av en levnadsbeskrivning som är, något längre, än den senaste uppdateringen av ett dygn på Facebook.



Det är bara att gå på som förut som om ingenting har hänt, det är bara att stå på och se ut som man har glömt varifrån man kom.....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Pantzare - 7 november 2015 13:43

Staten genom Rosengren var skickliga säljare. När jag ägde Televerket övertalades jag att köpa firman....... en gång till.   Fan ta, den som introducerade Ivar-Lo och och ingav mig tron att alla efterkommande ministrar till Gunnar Sträng skulle v...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2015 22:03

Till läsare utanför Nordanstig(inkluderande släkten)meddelas att Pantzare lever och känner sig vital samt icke politiskt/troende. Farsan Henning, 89 i maj, kör bil, klättrar upp på stugtaket i Jukkasjärvi och sotar skorstenen samt provocerar grannarn...

Av Bengt Pantzare - 22 augusti 2014 16:42

Lyssnar till frälsarlåten ”Railway to Heaven” och kommer på hur vi anlägger bostadsområdet Solkurvan i Gnarps sjöstad.   När Sveriges längsta järnvägskurva gjort sitt bygger vi om avlagda järnvagsvagnar till lägenheter, eller om vi by...

Av Bengt Pantzare - 21 augusti 2014 19:33

Varför engagera sig i en lokal diskussion angående flyktingar, tänker jag?   Jag tror inte att alla på min ort som sympatiserar med Sverigedemokraterna är nazister. Däremot stödjer de en organisation med nazistisk bakgrund. En av deras frontfigur...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2014 19:02

FÖRDJUPAD UTVECKLINGSPLAN FÖR NORDANSTIGSKOMMUN – GNARP sammanställt av B Pantzare, mars -14   BakgrundUndertecknad har ombetts att ingå i en tillfällig fullmäktigeberedning för att revidera den kommunala översiktsplanen. De, icke poli...

Ovido - Quiz & Flashcards