Direktlänk till inlägg 18 mars 2010

Det kan dröja länge till nästa gång - passa på att ha kul.

Av Bengt Pantzare - 18 mars 2010 21:42

Av en tillfällighet fick jag veta att ett stort företag var intresserat av att etablera sig i Kiruna.
VD:n nämnde detta mest i förbifarten och visste inte att jag var bördig från Malmfälten.


- Är det okej att jag snackar med folk däruppe om det här, undrade jag?
- Javisst, har du kontakter där uppe?
- Nä, inte nu längre men jag kollar upp läget, svarar jag.


Senare på dan ringer jag upp Kirunas motsvarighet till Nordanstigs Utveckling.
- Ursäkta, men kan jag få ringa upp dig, jag sitter just nu i ett möte med Länsstyrelsen får jag till svar.
- Javisst, det är helt okej, svarar jag.


Det är rätt sent på fredag eftermiddag när jag blir uppringd.


I vanlig ordning kan jag inte låta bli att vara lite vass och berömmer vederbörande:
- Jag som trodde att folk på näringslivsenheter brukar sluta tidigt på fredagar.
- Nejdå, det gäller att köra ner sleven i grytan direkt när det puttrar.


På måndag blir jag uppringd igen. Jag får veta att terrängen ska sonderas och att jag ska få svar i närtid.


Tre dagar senare blir jag uppringd av en person från Företagarorganisationen. Givetvis har, Kirunas motsvarighet till  Nordanstigs Utveckling, kollat upp att det är okej att lämna ut mitt telefonnummer. De låter mig veta att personen ifråga känner Gud och Alla hans entreprenörer i Kiruna.


Nu på måndag ska jag ha ett möte med företaget som etablera sig i Kiruna.


Allt detta sker inom loppet av 12 dagar - imponerande tycker jag.


Kirunaborna får mig dessutom att känna mig som en hjälte bara för att jag har förmedlat en kontakt med ett företag. Alla rycker i rätt trådar och gör det i rätt följd dessutom och jag har svårt att värja mig för smicker och suger i mig allt beröm jag kan få.


Salming hjälpte Gällsta IK att skapa rätt kontakter i Kanada till ishallsbygget. Det funkar att samarbeta med Kirunabor.


Jag har försökt att få till lite rehabilitering i Gnarp för strokedrabbade. Tror ni någonting har hänt? Inte ett dugg - och det efter snart fem månader.


Vill minnas att Naturskyddsföreningen i Nordanstig har gjort ett gediget arbete gällande naturturism och kontaktat kommunen - FYRA gånger utan att få svar.


Himla tur att åtminstone jag får lite stimulans. Som någorlunda kreativ Nordanstigsbo så  vänder jag mig utomkommunalt. Nämligen till Kiruna och Toronto.


Det är bäst att passa på att ha kul när tillfälle bjuds - det kan nämligen dröja länge till nästa gång resonerar jag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Pantzare - 7 november 2015 13:43

Staten genom Rosengren var skickliga säljare. När jag ägde Televerket övertalades jag att köpa firman....... en gång till.   Fan ta, den som introducerade Ivar-Lo och och ingav mig tron att alla efterkommande ministrar till Gunnar Sträng skulle v...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2015 22:03

Till läsare utanför Nordanstig(inkluderande släkten)meddelas att Pantzare lever och känner sig vital samt icke politiskt/troende. Farsan Henning, 89 i maj, kör bil, klättrar upp på stugtaket i Jukkasjärvi och sotar skorstenen samt provocerar grannarn...

Av Bengt Pantzare - 22 augusti 2014 16:42

Lyssnar till frälsarlåten ”Railway to Heaven” och kommer på hur vi anlägger bostadsområdet Solkurvan i Gnarps sjöstad.   När Sveriges längsta järnvägskurva gjort sitt bygger vi om avlagda järnvagsvagnar till lägenheter, eller om vi by...

Av Bengt Pantzare - 21 augusti 2014 19:33

Varför engagera sig i en lokal diskussion angående flyktingar, tänker jag?   Jag tror inte att alla på min ort som sympatiserar med Sverigedemokraterna är nazister. Däremot stödjer de en organisation med nazistisk bakgrund. En av deras frontfigur...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2014 19:02

FÖRDJUPAD UTVECKLINGSPLAN FÖR NORDANSTIGSKOMMUN – GNARP sammanställt av B Pantzare, mars -14   BakgrundUndertecknad har ombetts att ingå i en tillfällig fullmäktigeberedning för att revidera den kommunala översiktsplanen. De, icke poli...

Ovido - Quiz & Flashcards