Direktlänk till inlägg 25 mars 2009

BLK i Jättendal var inte "malligare" än NHL i Toronto

Av Bengt Pantzare - 25 mars 2009 19:08

KOCK ANALYSERAR mina analyser
Riskkapitalisten Einar Kock instämmer i det faktum att kustremsan i Gnarp har bättre naturliga förutsättningar än Pite havsbad vad det gäller att utveckla turismen.

Han håller med om att närheten till den expansiva Trondheimsregionen bör bearbetas men låter sig inte imponeras av analysen. Det kan ju vem som helst inse att en kustremsa i närheten till ett stort tillväxtområde ska exploateras, påstår han.


KOCK IMPONERAS men inte av allt
Kock imponeras av det faktum att vi i hockeygänget lyckades bli först utanför Nordamerika att få lös stålar från NHL.  Nordamerikanerna är stenhårda granskare därom råder ingen tvekan, så det gjorde ni bra berömmer Einar.

Jag vill poängtera att det, i dessa kretsar, är viktigt att visa sin duglighet. Om man bara snackar och inte kan visa på riktiga resultat betraktas du som opålitlig. Uttrycket - tomma tunnor skramlar mest - är kanske mer bekant och det är minsann ingen merit.

KOCK  HAR SINA DUBIER
Däremot har Einar Kock hakat upp sig på följande: För ett antal år sedan hade jag, Förbundskaptenen och Förbundet planerat för en sommarhandbollsskola i Gnarp. Utan att verka skrytsam får jag medge att idén var min men, i själva verket, var det ett plagiat av hockeyskolorna i Dalarna. Där kan de detta med turism. Hockeyskolorna lockar dit mängder av turister, huvudsakligen släktingar till hockeyungdomarna.

EU satsade över tre miljoner spänn för att öka besöksnäringen i Gnarp, Jättendal och Harmånger. Vi blev lyckligt  exalterade och överfyllda av energi.


När EU satsar pengar så skapas det en arbetsgrupp. I projektet ingår det alltid att man anställer en särskilt duglig expert. En sk. Projektledare. Denna särskilt dugliga expert understöds av  den Bästa Lokala Kompetensen (BLK).

Nåväl i mitt eget BLK ingick Förbundskaptenen som är en internationellt erkänd handbollstränare. Ett antal norska landslagsspelare i handboll samt IFK Gnarp och Gnarpsviljan.

Som av en tillfällighet har Kaptenen i sitt civila arbete varit delaktig i att utveckla planer för turism där Ishotellet i Jukkasjärvi varit involverat. Landslagsspelarna skulle fungera som dragplåster i marknadsföringen i Trondheim och det stora Förbundet skulle vara behjälpliga i marknadsföringen över hela landet. Ja, jag hade försökt att inte lämna något åt slumpen för att driva igenom visionen till något verkligt.

 Kaptenen höll ett föredrag på huvudkontoret i Bergsjö om sina erfarenheter och hur saker och ting ska utföras. Jag satt mest och lyssnade och iaktog.


Någon såg orolig ut och kanske tänkte. Släpp inte in den karln, Kaptenen kanske avslöjar vår icke hemmavarande kompetens.


MINA DRÖMMAR var bombastiska
Framför mig såg jag horder av Trondheimska familjer som kom till Gnarp. Berggården, Gnarpsbadens Camping och Mellanfjärden blev överbokade och vi fick engagera Nordanstigs Bostäder för att klara av att härbärgera alla besökare. Det åt och dracks och konsumerades som bara norrmän kan.

Kulturstjärnan hade arrangerat en countryfestival på tisdagskväll och mogen dans på fredagskväll. Norrmän älskar country och mogendans så succén blev total.


Nåväl, vår grupp hade gått lika grundligt tillväga som i arbetet med BKL: styrelse som mot NHL:s i Toronto. Jag tog för givet att vi skulle uppnå samma framgång med BLK. Skillnaderna mellan huvudkontoren i Jättendal och Toronto borde inte vara alltför stora, tänkte jag. Det är väl samma kompetens i Nordanstig som i Toronto. Och dessutom sökte vi bara 100.000 kronor från BKL och stålarna kom ju från EU.

EN HAVERERAD VISION och tappade pengar
Den Bästa Lokala Kompetensen ansåg att vi var ute och cyklade - totalt ute och cyklade. Våra idéer var så dåliga att BLK istället skickade tillbaks 900.000 kronor till Bryssel.

JÄTTENDAL ÄR INTE MALLIGARE ÄN TORONTO
Tro mig på när jag påstår att BLK:s huvudkontor i Jättendal inte var malligare än NHL:s i Toronto. Och jag tror inte för ett ögonblick att BLK hade en sämre granskningskompetens än NHL. Och jag har aldrig tänkt tanken att - de i Kommunen bofasta ledamöterna var mindre ödmjuka - än den legendariske hockeybacken från Kiruna som hjälpte oss förtjänstfullt.

Mitt aktuella problem är att, hur jag än försöker, så lyckas jag inte förklara allt detta för Einar Kock.

Men för Guds skull, råkar du träffa Einar Kock så lova mig att inte nämna detta. Investerare anser att det är viktigt med en hög kompetens i de kommunala förvaltningarna ty detta skapar en trygghet i myndighetskontakterna. Detta är en känd framgångsfaktor.

Får investeraren en misstanke om att det finns ledande som iklätt sig för stora  hattar  så kan vi gå miste om en massa kul grejer - tro mig.


VISIONSGRUPPEN den nya drömfabriken

Nordanstigs kommun har startat en visionsgrupp. Den ska vara långsiktig och gälla till 2020.
Uppenbarligen premieras antalet visioner och det är strategiskt tänkt. Visionsdrömmar brukar avta rätt snart och därför är det bra med flera. Någon dröm kanske finns kvar år 2020.

Gruppen är, utan tvivel, väldigt seriös och ska ha visionsmöten. Vad jag förstått ska ortsborna sitta i grupper och drömma framtid tillsammans som sedan ska formuleras på pappersark. Detta är också bra. Ju fler pappersark med drömmar det finns att hantera så ökar minsann tjänsteproduktionen i Nordanstig.

Jag behöver nog gå en inspirationskurs i framtidsdrömmeri. Problemet är att jag tänker för mycket. Hur jag än försöker kan jag inte skapa en blomsterprakt om jag inte kollat att marken är lämplig för blommans rotsystem. Jag vill ju få blomman att växa och bli uthållig, inte bara få den målad på ett papper. Och den måste sås i rätt årstid och absolut inte för sent.

Förresten, jag glömde att nämna att handbollsskolorna drivs framgångsrikt på ett antal orter i Sverige. Det fanns minsann jordmån för detta.














 
 
Nizze

Nizze

26 mars 2009 00:01

Det är inget fel i att tänka mycket och djupt. I visionsarbetet tänker man liksom före men i verklighetens nutid gäller det att tänka efter ... riktigt ordentligt!

Och det där med blommor är intressant. Lyckas man inte skapa riktiga blommor så blir många "krukor" onödiga!

http://www.gnarsp.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Pantzare - 7 november 2015 13:43

Staten genom Rosengren var skickliga säljare. När jag ägde Televerket övertalades jag att köpa firman....... en gång till.   Fan ta, den som introducerade Ivar-Lo och och ingav mig tron att alla efterkommande ministrar till Gunnar Sträng skulle v...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2015 22:03

Till läsare utanför Nordanstig(inkluderande släkten)meddelas att Pantzare lever och känner sig vital samt icke politiskt/troende. Farsan Henning, 89 i maj, kör bil, klättrar upp på stugtaket i Jukkasjärvi och sotar skorstenen samt provocerar grannarn...

Av Bengt Pantzare - 22 augusti 2014 16:42

Lyssnar till frälsarlåten ”Railway to Heaven” och kommer på hur vi anlägger bostadsområdet Solkurvan i Gnarps sjöstad.   När Sveriges längsta järnvägskurva gjort sitt bygger vi om avlagda järnvagsvagnar till lägenheter, eller om vi by...

Av Bengt Pantzare - 21 augusti 2014 19:33

Varför engagera sig i en lokal diskussion angående flyktingar, tänker jag?   Jag tror inte att alla på min ort som sympatiserar med Sverigedemokraterna är nazister. Däremot stödjer de en organisation med nazistisk bakgrund. En av deras frontfigur...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2014 19:02

FÖRDJUPAD UTVECKLINGSPLAN FÖR NORDANSTIGSKOMMUN – GNARP sammanställt av B Pantzare, mars -14   BakgrundUndertecknad har ombetts att ingå i en tillfällig fullmäktigeberedning för att revidera den kommunala översiktsplanen. De, icke poli...

Ovido - Quiz & Flashcards