Direktlänk till inlägg 28 mars 2009

Fribrytningen utanför Stjärnan i Gnarp

Av Bengt Pantzare - 28 mars 2009 11:42

I natt drömde jag och när jag vaknade misstänkte jag att det var solförmörkelse men det var snön som vräkte ner. Tack och lov så uppenbarade sig inte Einar Kock i drömmen, det gäller att hitta det positiva trots att det bara är tre månader kvar tills det vänder mot mörkare tider igen.

Jag har influerats av driftiga människor och det mesta jag beskriver i mina drömmar har därför, i det mesta, verkligen beskrivits. För att, om möjligt, få en helhetsbild av berättelsen rekommenderas du varmt att först närma dig inlägget om - Potenta Gnarp.

Nåväl, i den här drömmen beslöt sig mina vänner för att göra det själva. De samlades utanför ICA Stjärnan en solig fredagseftermiddag i maj när vårsolen lyste som mest inbjudande och serotoninhalterna riktigt bubblade under huvudsvålarna. Anledningen till mötet var ett upprop om att samla in namnunderskrifter för att registrera ett parti till kommunalvalet.

Ryktet spreds med raketfart. Radio Gävleborg kom aldrig fram till ICA Stjärnan då köerna var kompakta och vidsträckta hela vägen ifrån E4:an in till Gnarp. Det blev tillräckligt många namnunderskrifter för att bilda partiet.

Förvisso tyckte jag att det var en aning populistiskt att inte se till den solidariska helheten i kommunen. Jag blev påmind om Gnarps Väl som sopade banan i kyrkovalet för ett antal år sedan. Detta kunde jag följa på nära håll - så även min dotter. Min hustru var aktiv i Gnarps Väl och var gravid - därutav dotterns medverkan. Mitt minne är opålitligt så jag måste kolla upp vem av döttrarna det var för att därigenom fastställa det riktiga årtalet.

Beröringspunkterna var inte obetydliga med Jesus från Soppero. Denne Jesus är en kompis till min pappa i Kiruna och heter Lars Törnman. Törnman har krulligt hår, stora läppar och bär glasögon. Därvidlag är han inte speciellt påminnande om Jesus den Förste och inte så litterärt bevandrat i de särskilda Skrifterna.

Lars Törnman är, enligt min far, understundom hetlevrad. Jesus inledde med att bli ordförande i Gruv 12:an i Kiruna och ställde till en massa oro i det fackliga Sverige ty Lasse vill skilja på partipolitik och fackligt arbete. Dåvarande ordförande i LO, Stig Malm, tyckte inte om detta och åkte upp till Kiruna för att ändra utvecklingen. Det gick inte så bra och jag tror att Malm, än i dag, inte tycker att denne Jesus från Soppero är någon sympatisk person.

Nåväl, Törnman blev även less på den dåvarande makteliten i Kirunas kommunalpolitik. Då ställde han sig utanför ICA Kupolen i Kiruna och samlade ihop namnteckningar, bildade ett parti och sopade banan med de etablerade partierna.

Ursäkta mig om jag avviker från ämnet och ska försöka att återgå till ämnet.

Nåväl, partiet i Gnarp, tog sig inte namnet Gnarps Partiet. Partinamnet blev - Potenta Gnarp - (PG). Symbolen blev en bock med en stor phallos. Allt beslutades vid ett stormöte i Gnarpsviljan. Ettusenfemhundra personer deltog i omröstningen och majoritetsbeslutet blev förkrossande stort.

Medlemmar till partiet med de mer skriftlärda log i mjugg. Ur politisk korrekthetssynpunkt var de ändå tvungna att protestera. Men som de kloka människor de är såg de ändå till det godhjärtade i PG:s manifest. Klokt nog ansåg de att det kunde uppfattas som trivialt att tolka symbolerna som om PG vore Djävulens utsända.

Personligen tror jag Gud Fader ibland har ett gott öga till människors gärningar. I svaga stunder har jag funderat på om Gud Fader ändå kanske finns. För många år sedan hade jag ett samtal med, den lärde, Rudolf Henriksson i Jukkasjärvi - ett par hundra meter från nuvarande Ishotellet. Med stor säkerhet hävdade Rulle att det finns en Gud Fader men markpersonalen var inte Fadern alltid så stolt över.

Missförstå mig inte - men varken jag eller Rulle - kunde med absolut säkerhet fastställa vad som var våg och i lod eller norr och söder den aftonen vid Torne älv. Herr Henriksson var så övertygande som bara en, infödd, Jukkasjärvibo kan vara.

Nåväl, åter till drömmen igen: Valberedningen bestod av 2200 personer. De tog fram namn på sju kandidater till varje nämnd. Partipolitiska hänsynstaganden fick, under inga omständigheter, vara meriterande. Däremot var allmän duglighet en viktigt parameter. Utöver detta bedömdes även samarbetsförmåga vara särskilt meriterande.

Det operativa arbetet påbörjades och därom finns mycket att återkomma till. Tack och lov att jag tog mig tid att skriva ner även dessa.

Och Einar Kock kommer vi, olyckligt nog, få anledning att återkomma till.

Slutligen vill jag servera dig ett musikaliskt stycke. Sensmoralen i sången låter sig dröja och serveras först efter det att du tror att mästerstycket redan är slut. Och jag tror att Gud förhöll sig neutral genom hela visan.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Pantzare - 7 november 2015 13:43

Staten genom Rosengren var skickliga säljare. När jag ägde Televerket övertalades jag att köpa firman....... en gång till.   Fan ta, den som introducerade Ivar-Lo och och ingav mig tron att alla efterkommande ministrar till Gunnar Sträng skulle v...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2015 22:03

Till läsare utanför Nordanstig(inkluderande släkten)meddelas att Pantzare lever och känner sig vital samt icke politiskt/troende. Farsan Henning, 89 i maj, kör bil, klättrar upp på stugtaket i Jukkasjärvi och sotar skorstenen samt provocerar grannarn...

Av Bengt Pantzare - 22 augusti 2014 16:42

Lyssnar till frälsarlåten ”Railway to Heaven” och kommer på hur vi anlägger bostadsområdet Solkurvan i Gnarps sjöstad.   När Sveriges längsta järnvägskurva gjort sitt bygger vi om avlagda järnvagsvagnar till lägenheter, eller om vi by...

Av Bengt Pantzare - 21 augusti 2014 19:33

Varför engagera sig i en lokal diskussion angående flyktingar, tänker jag?   Jag tror inte att alla på min ort som sympatiserar med Sverigedemokraterna är nazister. Däremot stödjer de en organisation med nazistisk bakgrund. En av deras frontfigur...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2014 19:02

FÖRDJUPAD UTVECKLINGSPLAN FÖR NORDANSTIGSKOMMUN – GNARP sammanställt av B Pantzare, mars -14   BakgrundUndertecknad har ombetts att ingå i en tillfällig fullmäktigeberedning för att revidera den kommunala översiktsplanen. De, icke poli...

Ovido - Quiz & Flashcards