Direktlänk till inlägg 24 juni 2009

Armbrott och farsans ansvar

Av Bengt Pantzare - 24 juni 2009 22:36

Tanken slog mig ikväll att jag nog är vårdslös med ungarna. Jag får dåligt samvete när de flesta av åtta-åringens kompisars farsor har riggat upp ett skyddsnät kring studsmattan, utom jag.

Det är rätt vanligt med armbrott när kidsen landar på backen utanför studsmattan.


För ett par så sen utspelade sig följande:

Jag hade kommit hem från jobbet och satt framför TV:n och zappade med fjärrkontrollen när minstingen rusar in – pekar på sin blåa underarm och hulkar:

-Pappa, jag har...*snyft*....studsmattan.....*snyft*......slag
it mig.....de gör ont.....


Jag blev hysteriskt handlingskraftig och formligen röt ut en order till min hustru att skyndsamt åka in till sjukhuset för att minstingen har brutit underarmen. Sagt och gjort, hon åker in med medföljande trösterska i form av äldre syster.


Lika hysteriskt snabbt får jag kontakt med akutmottagningen och förbereder dem på största möjliga effektivitet.


De får veta att en liten dotter är på inkommande. Givetvis ger jag direktiv om vad som bör göras och påminner sköterskan om att inte bortse ifrån att hon kan ha drabbats av ett flertal andra svåra frakturer.


Bakgrunden till min misstänksamhet bottnar sig i en annan episod som utspelade sig hösten 1989 då vi förlöste vår äldsta dotter i bilen på E4:an vid Jättendal. När vi kom in med den nyförlöste till akutmottagningen så blev jag inte insläppt förrän jag hade förklarat sakernas tillstånd. Förmodligen trodde sköterskan att jag var en påtänd heroinist och inte en excalterad pappa med en nyförlöst hustru med dotter i bilen.


Nåväl, hustrun, trösterskan och ungen med de svåra frakturerna intar akutmottagningen och doktorn börjar att undersöka den lilla.


De två medföljande börjar inse att något inte stämmer då den svårt skadade patienten inte har särskilt ont utan finner ett nöje i att vara i händelsernas centrum. Förvisso är armen oerhört blåfärgad men rörligheten är helt perfekt och klagosången har upphört.


Den, för mig, hemska sanningen avslöjas:


Ungen har varit i skogen och ätit blåbär, halvliggandes på en tuva. Därefter har hon äntrat studsmattan och ramlat, men inte ner på marken. Det var inte värre än att hon fallit och slagit underarmen mot studsmattans ram.


Genom mitt jobb så hade jag vid ett antal tillfällen lyckats i min diagnostik.

Jag höll en god min när en i personalen ringde upp mig och uttryckte sig så här:


-Bengt, du har fått ett smeknamn....


-Vadå, undrade jag.....?


-BLÅBÄRSDIAGNOSTIKERN !!!!!!!!


En grej till som jag läste i dagens ST:

En man som hade avvikit från ett behandlingshem blev inlåst i 17 timmar. Polismyndigheten anser, med rätta, att agerandet är helt oacceptabelt och ärendet ska utredas snabbt.


I den trovärdiga radiokanalen P1 berättas om Lisa 12 som låstes in på en Statlig behandlingsinrättning i nästan ett helt dygn.


Agerandet kan ha varit nödvändigt låter den berörda myndigheten meddela.


Men skit i det......jag funderar på att bli en ansvarsfullare farsa och skaffa grejer till studsmattan.....


Åhhh Guu........nu jag kommer på mig att jag – i vanlig ordning - riktar fokus på oväsentligheter.


Jag borde börja på fundera på vilken OUTFIT jag ska införskaffa till helgens cruising.


I början av veckan grunnade jag på assessoarer för män. Från vänster överst: APC-halsband från Nitty Gritty, hösten 2005. David & Martins armband för Acne, våren 2006. William Cheshire, ring och halsband från Nitty Gritty, hösten 2005. Ett par brogues sätter den rätta eleganta touchen på höstgarderoben. Church‘s, hösten 2005.

 (enl bilden)


Men ikväll tog jag beslutet att inte vara så fjollig och bestämde mig för en äkta Kiruna Grabbs outfit.... gigget är från Kiruna Festivalen!

(kolla in länken nederst)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Pantzare - 7 november 2015 13:43

Staten genom Rosengren var skickliga säljare. När jag ägde Televerket övertalades jag att köpa firman....... en gång till.   Fan ta, den som introducerade Ivar-Lo och och ingav mig tron att alla efterkommande ministrar till Gunnar Sträng skulle v...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2015 22:03

Till läsare utanför Nordanstig(inkluderande släkten)meddelas att Pantzare lever och känner sig vital samt icke politiskt/troende. Farsan Henning, 89 i maj, kör bil, klättrar upp på stugtaket i Jukkasjärvi och sotar skorstenen samt provocerar grannarn...

Av Bengt Pantzare - 22 augusti 2014 16:42

Lyssnar till frälsarlåten ”Railway to Heaven” och kommer på hur vi anlägger bostadsområdet Solkurvan i Gnarps sjöstad.   När Sveriges längsta järnvägskurva gjort sitt bygger vi om avlagda järnvagsvagnar till lägenheter, eller om vi by...

Av Bengt Pantzare - 21 augusti 2014 19:33

Varför engagera sig i en lokal diskussion angående flyktingar, tänker jag?   Jag tror inte att alla på min ort som sympatiserar med Sverigedemokraterna är nazister. Däremot stödjer de en organisation med nazistisk bakgrund. En av deras frontfigur...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2014 19:02

FÖRDJUPAD UTVECKLINGSPLAN FÖR NORDANSTIGSKOMMUN – GNARP sammanställt av B Pantzare, mars -14   BakgrundUndertecknad har ombetts att ingå i en tillfällig fullmäktigeberedning för att revidera den kommunala översiktsplanen. De, icke poli...

Ovido - Quiz & Flashcards