Direktlänk till inlägg 3 april 2010

T.B.I.Ö ekvationen. Och om konsten att sälja idéer och visioner

Av Bengt Pantzare - 3 april 2010 14:56

Härvidlag borde jag vara less efter det att mina idéer inte ansetts vara värda att satsa på och jag kan inte låta bli att bländas av bra idéer.  Problemet uppstår när de kommer från fel personer: Missförstå mig inte, jag söker ingen medömkan. Jisses så de var positiva i Kiruna kommun då jag etablerade kontakt mellan näringslivsenheten och ett hälsingeföretag för två veckor sedan. Jag har fått min ranson och min kreativa ådra kommer att må bra - i ett halvår.


Som du märker så gillar jag beröm, troligast besitter jag en massa talang i att ta åt mig av sådant. Och det är en stor svaghet ska du veta – då jädrar i min själ blir det sprutt på den store Jante.


Ska passa på att meddela att vi fortfarande inte hört något av fortsättningen om den tänkta hissen till Kulturstjärnan. Processen inleddes den 28 oktober 2009. Nu småler jag för varje månad och försöker att gissa hur länge det kommer att dröja.


En hetlevrad unge i familjen ondgör sig över att läraren är borta, alltför långa, stunder från lektionerna och passar heller inte tiderna. Nu jädrar har det inletts tidsstudier – allt ska dokumenteras och redovisas för arbetsledaren. Hej och hå …. bra initiativ tycker jag och hoppas att någon bryr sig. Om inte, då skulle det vara ännu allvarligare än mitt tjat om hissen.


Nu ska vi – utvecklingsorienterade – Gnarpare åka till Trondheim och lira handboll. Vi samarbetar med Sundsvall. Numera har jag ingen ledig fritid däremot gror idéerna och det kan bli en plåga i sig. Ekvationen går inte ihop - den om tidsbrist i förhållande till idéer.


Vi Gnarpare kunde dela ut broschyrer och DVD skivor istället för klubbstandar till alla norska klubbar vi möter. Ett färdigt paket kunde innehålla möjligheten till att förlägga träningsläger i Gnarpsviljan med boende ex på NIF gården vid den natursköna stranden. Stormare Bengt kunde säkerligen ordna med kompletterande logi och mat. Och jag är helt övertygad om att paketpriset skulle bli hälften för ett motsvarande i Norge.


Är ni med?


Trondheim har över 400.000 invånare, det går dagligen två tåg därifrån till Sundsvall. Spelarna tar tåget och föräldrar med syskon åker bil hit.


Jag tror på idén – fortfarande – trots avslagen. Däremot har jag inte längre någon tid att realisera dessa. Det kanske är så att Sundsvalls kommun nappar på detta.


Som sagt, vi drar iväg till Trondheim om 14 dagar ….. hej och hå …


Jag ser dock vissa problem i marknadsföringen. Unga människor Googlar och det dyker upp en massa vargassocierade länkar. Tittar de på kartan så finns det ingen ort som heter Nordanstig och i telefonkatalogen finns inget riktnummerområde för Nordanstig.


Och var i hela friden ska de ställa husvagnarna med de stora förgårdarna och eventuella tält. Rätt så ostrategiskt att inte ha en campingplats i en kommun så nära havet. Men så blir det när det inte finns en tillväxtplan. Beslut fattas utan att någon ser konsekvenserna av det.

Tur att det åtminstone finns en grusplan vid Gnarpsviljan för uppställning av husvagnar.

Jojo.... så blir det....


Men, som sagt, jag har inte tid längre …. kanske det finns nån som har tid att bryta i det här förslaget.


Nejdå, jag har inte skördat något ont av det goda jag har försökt att så …. även om sådden bemötts med kyla ….


 
 
Ingen bild

Göran Thybäck

5 april 2010 11:48

Hej Bengt! Det ligger en hel del i det du säger, har för egen del fått känna på hur svårt det är att bli profet i sin egen hembygd. Inte för att jag har någon ambition av att bli profet, däremot har jag haft en förhoppning om att tankar, idéer och förslag tas emot i öppenhet av makteliten, för vidare reflektion och respons - men av detta har det inte blivit mycket av, respons alltså.
Då får jag göra som det heter i ordstävet; Bättre fly än illa fäkta! Då är det bättre att söka sig till de hav där även motvinden kan driva en framåt - så som det fungerar vid segling!
På tal om idéer har jag ett förslag om att pröva att mörklägga alla nämnds- styrelse och fullmäktigemöten en tid framöver, samt att bygga in en röstförvrängare i mikrofonen, vilket skulle göra det omöjligt att veta vem det är som talar.
Då blev den lyssnande skaran helt plötsligt tvungen att ta ställning till det som framförs, och skulle inte längre störas av vem som framför förslag, tankar och idéer - det vore ett intressant experiment!

 
Ingen bild

Tommy N

22 april 2010 21:23

Det där är utmärkta idéer! Jag förstår inte hur någon inte ser potentialen. Norrmännen kommer direkt! Det är billigt här, det är enkelt att komma hit och vi har mer att erbjuda än vi tror.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Pantzare - 7 november 2015 13:43

Staten genom Rosengren var skickliga säljare. När jag ägde Televerket övertalades jag att köpa firman....... en gång till.   Fan ta, den som introducerade Ivar-Lo och och ingav mig tron att alla efterkommande ministrar till Gunnar Sträng skulle v...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2015 22:03

Till läsare utanför Nordanstig(inkluderande släkten)meddelas att Pantzare lever och känner sig vital samt icke politiskt/troende. Farsan Henning, 89 i maj, kör bil, klättrar upp på stugtaket i Jukkasjärvi och sotar skorstenen samt provocerar grannarn...

Av Bengt Pantzare - 22 augusti 2014 16:42

Lyssnar till frälsarlåten ”Railway to Heaven” och kommer på hur vi anlägger bostadsområdet Solkurvan i Gnarps sjöstad.   När Sveriges längsta järnvägskurva gjort sitt bygger vi om avlagda järnvagsvagnar till lägenheter, eller om vi by...

Av Bengt Pantzare - 21 augusti 2014 19:33

Varför engagera sig i en lokal diskussion angående flyktingar, tänker jag?   Jag tror inte att alla på min ort som sympatiserar med Sverigedemokraterna är nazister. Däremot stödjer de en organisation med nazistisk bakgrund. En av deras frontfigur...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2014 19:02

FÖRDJUPAD UTVECKLINGSPLAN FÖR NORDANSTIGSKOMMUN – GNARP sammanställt av B Pantzare, mars -14   BakgrundUndertecknad har ombetts att ingå i en tillfällig fullmäktigeberedning för att revidera den kommunala översiktsplanen. De, icke poli...

Ovido - Quiz & Flashcards