Direktlänk till inlägg 18 maj 2010

Jag är gnällig och less

Av Bengt Pantzare - 18 maj 2010 23:07

Våra ungar i Nordanstig är inte dummare än de i Pajala, Arvidsjaur och Övertorneå. Föräldrarna i de andra kommunerna har inte fler högutbildade föräldrar än Nordanstig. De har inte högre lärartäthet eller bättre lokaler.  Trots detta tillhör eleverna där svenska eliten medan vi tillhör bottenskrapet i landet.


Jag blir så in i helvete less på att vi hela tiden riktar fokus på helt fel saker. Nu är vi helt upptagna av att diskutera om var högstadiet ska finnas. Detta är en fullständig skendebatt som inte kommer att förbättra resultaten ett endaste dugg och då spelar det ingen roll var vi placerar högstadiet.


Fråga mig om någon profetia så törs jag, med största sannolikhet, ha följande: När vi utvärderar skolorna om tre år så kommer vi fortfarande att tillhöra bottenskiktet.


Diskussionen måste därför riktas mot följande: Varför är vi så dåliga i Nordanstig och hur ska vi förbättra oss!?


Följande saker måste belysas för att ge kidsen en bättre start i livet. Betrakta mig gärna som överdrivet självsäker när jag påstår att vi skyndsamt måste ta tag i följande sjukdomsskapande symtom för att lyckas.


1 Dåligt ledarskap på politiker och tjänstemanna nivå.
2 Kompetenta lärare lyfts inte fram.
3 Vi har inte förväntningar om att lyckas bra - vi accepterar att vara förlorare.
4 Politikerna tar inte reda på hur det går med resultaten och följer inte upp dessa.
5 Trivseln är dålig bland personal och elever.
6 Förtroendeklyftorna mellan föräldrar/lärare /skolledare till tjänstemän och

   politiker.


När ni kommit till dessa insikter så ska ni åka iväg till skolor och kommuner där de har lyckats mycket bra och tillhör svenska eliten. Jag kan förmedla ett antal kontakter.


Lägg märke till en viktig sak och det är följande: Jag gnäller inte bara utan anger konkreta förslag på vad vi ska göra.


När jag kommer hem från någon tillställning och öppnar truten i hallen så får jag ofta höra följande av något av kidsen: GGGV!!!!!


Förkortningen står för Gammel Gubbs Gnäll Varning och nu kommer dagens nästa irritations monument.


På jobbet hänger en jävla massa ballonger med partipolitisk inriktning och det råkar vara Kristdemokratiskt och från den Gröna Alliansen.


Vad är syftet med att blanda ihop partipolitik i ungdoms- och barnverksamheter?


Tala om det? Vad är syfte med det? Tala om det? Ska jag städa upp ballongerna? Hur ska ni ha det?


Hyresvärden har inte eldat på länge, taskig belysning, golven bågnar som om det vore sjöslag, ytterdörren hänger snett ….


Och jag har inte missat hyresinbetalningarna!!!!!!!!


Håll med om att det är inte bara GGGV?


Och hissen då? Ja, det är fortfarande tyst från Nordanstigs kommun.


Eller är det verkligen jag som börjar bli överdrivet gnällig, det vet i fan!?


Vad gör jag här? Vill ni ha mig härifrån med små saker som ni gör?

Men jag står så långt ifrån de små sakar som ni gör. Jag mår ändå ganska bra när jag kan se saker från lite ovanför.


Vad lever jag för, jo för de små saker som jag gör.


Nästa helg ska vi till Hallsberg och lira handboll och jisses så vi kommer att få stryk - men det ska bli himla kul att möta Sveriges absoluta elitskikt i handboll, och dessutom i ålderkategorin över oss.


Men jag lovar att försöka lära mig så mycket som möjligt av hur eliten gör.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Pantzare - 7 november 2015 13:43

Staten genom Rosengren var skickliga säljare. När jag ägde Televerket övertalades jag att köpa firman....... en gång till.   Fan ta, den som introducerade Ivar-Lo och och ingav mig tron att alla efterkommande ministrar till Gunnar Sträng skulle v...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2015 22:03

Till läsare utanför Nordanstig(inkluderande släkten)meddelas att Pantzare lever och känner sig vital samt icke politiskt/troende. Farsan Henning, 89 i maj, kör bil, klättrar upp på stugtaket i Jukkasjärvi och sotar skorstenen samt provocerar grannarn...

Av Bengt Pantzare - 22 augusti 2014 16:42

Lyssnar till frälsarlåten ”Railway to Heaven” och kommer på hur vi anlägger bostadsområdet Solkurvan i Gnarps sjöstad.   När Sveriges längsta järnvägskurva gjort sitt bygger vi om avlagda järnvagsvagnar till lägenheter, eller om vi by...

Av Bengt Pantzare - 21 augusti 2014 19:33

Varför engagera sig i en lokal diskussion angående flyktingar, tänker jag?   Jag tror inte att alla på min ort som sympatiserar med Sverigedemokraterna är nazister. Däremot stödjer de en organisation med nazistisk bakgrund. En av deras frontfigur...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2014 19:02

FÖRDJUPAD UTVECKLINGSPLAN FÖR NORDANSTIGSKOMMUN – GNARP sammanställt av B Pantzare, mars -14   BakgrundUndertecknad har ombetts att ingå i en tillfällig fullmäktigeberedning för att revidera den kommunala översiktsplanen. De, icke poli...

Ovido - Quiz & Flashcards