Direktlänk till inlägg 21 maj 2010

Var rädd om barnens ryggar

Av Bengt Pantzare - 21 maj 2010 22:24

Senaste tiden har jag haft ett tiotal patienter, företrädesvis flickor, som har hänvisats till en sorts ryggbehandling från skolsköterskan. Samtliga har varit i behov av att korrigera bäckenet och att något ben har varit kort.


Behandlingsfilosofin utgår ifrån att barnets växande anatomi är felaktig och i behov av yttre korrektioner för att normaliseras. Med andra ord, den naturliga utvecklingen är felaktig och behöver handpåläggning för att bli rätt. Kostnaden för detta är 500 kronor.


Föräldern beskriver att de faktiskt såg att benet först var kort och ryggen sned och efteråt var benet längre och ryggen rakare!? Det är inga svårigheter att göra vissa saker med en kropp så att det ser så ut - men detta kallar jag för intellektuell ohederlighet. Vi lurar patienten.


I mitten av -80 talet deltog jag i en undersökning. Patienter med akut ryggskott behandlades. Jag knyckte till i deras ryggar och trampade sönder en tom tändsticksask som jag hade under hälen i skon. När det knäppte till så sa jag att: Nu hoppade det rätt. En stor mängd patienter blev besvärsfria.


Jag behandlade patienter med laser: En av apparaterna gav bara ett rött ljussken och den andra hade en laserdiod monterad. Enbart teknikern visste vilken apparat som var äkta. Jag och patienterna visste inte vilken som var äkta. Hälften av de som blev bättre hade behandlats med bluff- eller placebolasern.


De som blir bättre är inte inbillningssjuka - det vill jag poängtera. Det är faktiskt på det viset att forskningen visar att 30% förbättras av placeboeffekten - d v s enbart tron på att behandlingen är bra gör dig bättre.


Nu får du ta del av fakta:
Socialstyrelsen har varnat för att behandlingar kan framkalla diskbråck, akut eller senare. Skadorna kan leda till förlamningar i ben och fot. Senare i livet kan unga flickor drabbas av foglossningsbesvär när de blir gravida.


Behandlingar i nacken kan göra att blodkärlen till hjärnan kan skadas. Patologer i Umeå har konstaterat att patienter har dött någon dag efter behandling.


Nu får det vara nog och därför jag har slagit larm om sakernas tillstånd. Barnläkare i Västra Götalands sjukvårdsregion har uppmanat mig att anmäla Skolhälsovården till Socialstyrelsen.
Om någon journalist får nys om detta i kommunens diarieförning så blir det livat. Med stor sannolikhet kommer jag att bli anklagad för att angripa andra yrkesutövare.


Om så blir fallet så vill jag bara förklara att skadorna kan uppstå oavsett om det är en; -läkare, -sjukgymnast, -chiropraktor, -naprapat eller osteopat som utför dessa.


Jag slutade med dessa behandlingar för åtta år sedan då Socialstyrelsen larmade om riskerna.


Himla tur att riskerna - trots allt - är små.



 
 
Ingen bild

Kröpen

22 maj 2010 07:57

Det är studsmatterierna som ger dom ont i ryggen så är det i a f. Här hemma. Övningarna har blivit mer avancerad de senaste åren. För trillade dom av och bröt benet. Då uppfanns skyddsnätet vilket var bra. Nu använder de oxå skyddsnätet som katapult. Men roligt har dom. Nu har våra fjädrar raknat.:)

 
Ingen bild

Bengt Pantzare

22 maj 2010 11:05

Ja, jag har noterat det. Vid något tillfälle har jag tvingats till en reflexmässig avvärjningsrörelse med bilen när jag sett ett barn komma farande - i riktning mot vägen och från er studsmatta - som har fångats upp av nätet.

Om det blev en extra skatt pålagd på oss som har studsmattor så är det väldigt lätt att granska. De mest innovativa kontoren skulle gå in på Google Earth. Där har jag sett vår studsmatta.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Pantzare - 7 november 2015 13:43

Staten genom Rosengren var skickliga säljare. När jag ägde Televerket övertalades jag att köpa firman....... en gång till.   Fan ta, den som introducerade Ivar-Lo och och ingav mig tron att alla efterkommande ministrar till Gunnar Sträng skulle v...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2015 22:03

Till läsare utanför Nordanstig(inkluderande släkten)meddelas att Pantzare lever och känner sig vital samt icke politiskt/troende. Farsan Henning, 89 i maj, kör bil, klättrar upp på stugtaket i Jukkasjärvi och sotar skorstenen samt provocerar grannarn...

Av Bengt Pantzare - 22 augusti 2014 16:42

Lyssnar till frälsarlåten ”Railway to Heaven” och kommer på hur vi anlägger bostadsområdet Solkurvan i Gnarps sjöstad.   När Sveriges längsta järnvägskurva gjort sitt bygger vi om avlagda järnvagsvagnar till lägenheter, eller om vi by...

Av Bengt Pantzare - 21 augusti 2014 19:33

Varför engagera sig i en lokal diskussion angående flyktingar, tänker jag?   Jag tror inte att alla på min ort som sympatiserar med Sverigedemokraterna är nazister. Däremot stödjer de en organisation med nazistisk bakgrund. En av deras frontfigur...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2014 19:02

FÖRDJUPAD UTVECKLINGSPLAN FÖR NORDANSTIGSKOMMUN – GNARP sammanställt av B Pantzare, mars -14   BakgrundUndertecknad har ombetts att ingå i en tillfällig fullmäktigeberedning för att revidera den kommunala översiktsplanen. De, icke poli...

Ovido - Quiz & Flashcards