Alla inlägg den 9 maj 2011

Av Bengt Pantzare - 9 maj 2011 19:00

Yngsta dottern ska – liksom många andra - delta i Kustkampen i friidrott.


Följande dialog utspelar sig vid köksbordet:


- Vilken gren ska du tävla i ?

- Jag ska springa 300 meter.

- Du har väl aldrig sprungit 300 meter – varför springer du inte 60 meter istället?

- Just därför!!


Jag inser att vi betraktar idrott på lite olika sätt och från skilda perspektiv.


Det gick rätt så bra för Kirunabon Pekka Lindmark i idrottskarriären – trots eller tack vare – en avslappnad attityd.


Kommer ihåg de nostalgiska fotbollsmatcherna på grusplanen Halmia i Kiruna.

Vi spelade 7-manna fotboll, jag spelade med brottarna och Pekka med borrarna. Jobbarkompisarna till borrarna kom upp från gruvan i arbetskläder för att se matcherna – LKAB tordes inte protestera. Matchen blåstes igång och Lindmark sprang in i straffområdet och där bosatte han sig under hela matchen, dock en duktig avslutare med snabbt tillslag och hård i kroppen.


Förresten en sak till: Vi spelade en match mot finska gruvbyggare och på den tiden var jag rätt så snabb och hörde följande direktiv från motståndarnas bänk – på finska:


- Får du inte tag på den djäveln så sparka han i lungan !!!!


Nu ska jag ut och jogga – ha det.


En favorit i repris:

Ovido - Quiz & Flashcards