Direktlänk till inlägg 5 april 2013

Löpning, immunförsvar, lurendrejeri och hockey.....

Av Bengt Pantzare - 5 april 2013 18:37

Konditionsträning i ett härligt Gnarpskt utomhusklimat med ljumna kvällar är ett av mina livselixir. Dessvärre har vi en benägenhet att börja för intensivt och får ont i fötter, hälsenor och knän.

Som 58-årig "gubbe" och sjukgymnast måste jag dock erkänna följande: Jag tävlar mot mina äldre döttrar och är korkad nog att tro på följande - att en nästan 60-årig man - kan hävda sig i löpning mot, hyfsat tränade, döttrar i åldrarna 20 - 25 år. 



Löpning är en genial träning i all sin enkelhet, du behöver inte lära dig löpning - det klarar kroppen själv. Det bästa sättet att löpa är det som känns mest naturligt för dig. Alla vet att löpning förbränner en massa fett och blodsocker då vi jobbar med de stora och energitörstande benmusklerna. Luften, klimatet och naturen är helt gratis och det enda du behöver är hyfsade skor med stötdämpning.


Alla bär på sjukdomsanlag och, oftast, så klarar immunförsvaret att trycka tillbaka anlagen för utveckling av sjukdom. Ett träningspass "bootar" upp immunförsvaret men effekten består bara i ca 75 timmar och därför måste proceduren upprepas. Detta är den viktigaste anledningen till att konditionsträna och så här kan du börja som otränad:


10 min rask gång - ta ut steglängden och tryck på med vaderna - pendla med armarna.

5 min löpning fördelat på följande sätt: 30s löpning - 1 min rask gång - osv ...

5 min rask gång.

Totalt 20 min.


Nästa ökning:

10 min rask gång.

6 min löpning fördelat på - 45s löpning - 1 min rask gång - osv...

5 min rask gång.

Totalt 21 min.


Nästa ökning:

10 min rask gång.

7 min löpning fördelat på - 1 min löpning - 1 min rask gång - osv

5 min rask gång.

Totalt 22 min.


Träna 2-3 ggr/v och öka löptiden med 15-30s/vecka. När du kommit upp till 40 minuter så lägger vi om din träning, då har du kommit en bra bit på väg och öka intensiteten.


Mina  idrottare/elever/patienter vill ofta ha kostråd för att gå ner i vikt eller öka prestationen och mitt svar blir följande: När spetskompetensen är oense så kan vi dra följande slutsats - INGEN VET VAD SOM ÄR RÄTT.

Mot den här bakgrunden bör du veta att många vill tjäna pengar när det gäller kost: http://www.aftonbladet.se/halsa/article13582958.ab

Livsmedelsverket är en Statlig instans som rådfrågar forskare som besitter en massa kunskap och dessutom har de inte intresse av att tjäna pengar på vår okunskap. Mot denna bakgrund har jag stor tilltro till Livsmedelsverkets råd och ger råd enligt följande:

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Matcirkeln-och-tallriksmoddellen/Tallriksmodellen/


Apropå offensiva hälsoattityder, om 14 dagar ska jag och döttrarna upp till Riksgränsen för skidåkning. Farsgubben - som är 87 år - har beställt träningsråd mot det ryggonda - han funderar på att påbörja träning på ett gym i Kiruna.


Läsare, med största respekt, jag rafsade ur mig bloggen i periodpausen mellan Skellefteå och Linköping, Skellefteås tränare och forwarden Emanuelsson är Kirunaianer och håller på dom........vill så gärna se Luleå och Skellefteå i finalen...







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Pantzare - 7 november 2015 13:43

Staten genom Rosengren var skickliga säljare. När jag ägde Televerket övertalades jag att köpa firman....... en gång till.   Fan ta, den som introducerade Ivar-Lo och och ingav mig tron att alla efterkommande ministrar till Gunnar Sträng skulle v...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2015 22:03

Till läsare utanför Nordanstig(inkluderande släkten)meddelas att Pantzare lever och känner sig vital samt icke politiskt/troende. Farsan Henning, 89 i maj, kör bil, klättrar upp på stugtaket i Jukkasjärvi och sotar skorstenen samt provocerar grannarn...

Av Bengt Pantzare - 22 augusti 2014 16:42

Lyssnar till frälsarlåten ”Railway to Heaven” och kommer på hur vi anlägger bostadsområdet Solkurvan i Gnarps sjöstad.   När Sveriges längsta järnvägskurva gjort sitt bygger vi om avlagda järnvagsvagnar till lägenheter, eller om vi by...

Av Bengt Pantzare - 21 augusti 2014 19:33

Varför engagera sig i en lokal diskussion angående flyktingar, tänker jag?   Jag tror inte att alla på min ort som sympatiserar med Sverigedemokraterna är nazister. Däremot stödjer de en organisation med nazistisk bakgrund. En av deras frontfigur...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2014 19:02

FÖRDJUPAD UTVECKLINGSPLAN FÖR NORDANSTIGSKOMMUN – GNARP sammanställt av B Pantzare, mars -14   BakgrundUndertecknad har ombetts att ingå i en tillfällig fullmäktigeberedning för att revidera den kommunala översiktsplanen. De, icke poli...

Ovido - Quiz & Flashcards