Direktlänk till inlägg 6 april 2013

Är påståenden från hälsokostbranschen att lita på?

Av Bengt Pantzare - 6 april 2013 23:07

Jag hamnade i en diskussion efter den förra bloggen med en entreprenör inom hälsokostbranschen. För att underbygga teserna hänvisade vederbörande till sina källor.


Givetvis gör jag en granskning av de angivna källorna som besitter följande kompetenser;


-miljökonsult, IT-entreprenör, kommunikationskonsult, journalist, debattör och opinionsbildare. Har en fil kand inom naturvetenskap från Stockholms universitet med inriktning miljövård sedermera påbyggd med utbildningar inom webbmedia, CMS och journalistik.


Däremot saknas en väsentlig kompetens, nämligen medicinsk vilket torde vara den nödvändigaste av alla kompetenser.


Läser vidare i den angivna källan och finner bla följande rubrik:


BOTA CANCER MED LAPACHO”


Utöver ”botandet” av cancer så behandlas även håravfall och bristande potens framgångsrikt.

http://newsvoice.se/2013/03/22/sa-botas-brostcancer-berattelser-ur-verkliga-livet/

Jag går igenom de vetenskapliga studierna som redaktören hänvisar till. För att inte trötta ut dig med vetenskaplig metodik gör jag följande sammanfattning. Hänvisningarna är fullständigt irrelevanta och om någon önskar att jag klargör vad jag syftar till så återkommer vi i ämnet.


Jag följer ytterligare en rubrik: ”Så botas bröstcancer – berättelser ur verkliga livet”

En mängd fantastiska historier beskrivs om remarkabla tillfrisknanden.

http://www.frisk.n.nu/berattelser-ur-verkliga-livet


Härifrån hänvisas jag till en länk: http://www.immun.se/

Där erbjuds jag att köpa en mängd hälsoprodukter med de mirakulösa effekterna.


Det som stör mig i den här branschen är cynismen, jag ser den medvetna strategin att tjäna pengar genom falsk information.


Jag betraktar mig alls inte som en expert inom hälsokost och kostrådgivning – däremot har jag en god kunskap i forskningsmetodik och genomskådar dåligt underbyggda påståenden.




 
 
Ingen bild

Kenny

7 april 2013 15:07

Det blir väldigt fel när du tillskriver mig att systematiskt ge felaktig information som en strategi att tjäna pengar, jag pratar utifrån egna erfarenheter och sanna fakta, alla vet sedan barnsben att vitaminer är nyttigt !

Bengt Pantzare

7 april 2013 18:19

Jag menar att källorna du anger är medvetet missvisande som en strategi för att understödja försäljningen. Du har, helt uppenbart, blivit vilseledd och en bricka i industrin.

Jag är medveten om att det inte är ditt påhitt: Det som stör mig mest i källgranskningen är kopplingen från preparat som "botar cancer" till butiken. Det är enligt mitt förmenande inte särskilt seriös marknadsföring.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Pantzare - 7 november 2015 13:43

Staten genom Rosengren var skickliga säljare. När jag ägde Televerket övertalades jag att köpa firman....... en gång till.   Fan ta, den som introducerade Ivar-Lo och och ingav mig tron att alla efterkommande ministrar till Gunnar Sträng skulle v...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2015 22:03

Till läsare utanför Nordanstig(inkluderande släkten)meddelas att Pantzare lever och känner sig vital samt icke politiskt/troende. Farsan Henning, 89 i maj, kör bil, klättrar upp på stugtaket i Jukkasjärvi och sotar skorstenen samt provocerar grannarn...

Av Bengt Pantzare - 22 augusti 2014 16:42

Lyssnar till frälsarlåten ”Railway to Heaven” och kommer på hur vi anlägger bostadsområdet Solkurvan i Gnarps sjöstad.   När Sveriges längsta järnvägskurva gjort sitt bygger vi om avlagda järnvagsvagnar till lägenheter, eller om vi by...

Av Bengt Pantzare - 21 augusti 2014 19:33

Varför engagera sig i en lokal diskussion angående flyktingar, tänker jag?   Jag tror inte att alla på min ort som sympatiserar med Sverigedemokraterna är nazister. Däremot stödjer de en organisation med nazistisk bakgrund. En av deras frontfigur...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2014 19:02

FÖRDJUPAD UTVECKLINGSPLAN FÖR NORDANSTIGSKOMMUN – GNARP sammanställt av B Pantzare, mars -14   BakgrundUndertecknad har ombetts att ingå i en tillfällig fullmäktigeberedning för att revidera den kommunala översiktsplanen. De, icke poli...

Ovido - Quiz & Flashcards