Alla inlägg den 12 november 2009

Av Bengt Pantzare - 12 november 2009 23:10

Usch vad otäckt, jag fick hjärtrusning av en mardröm under den obligatoriska tuppluren idag vilket jag återkommer till.


Reaktionen triggades igång av att en jobbarkompis frågade mig om Nordanstigs kommun hade nappat på förslaget om utökad rehabilitering för strokepatienter i Kulturstjärnans lokaler.
Svaret är att jag inte hört ett dugg från Bergsjö.


Nordanstig ska nu satsa på det beprövade konceptet att rehabilitera psykiskt sjuka på mentalsjukhus med kycklingar och kaniner. Vårdmodellen ska, förvisso, inte tillämpas på psykiskt sjuka utan på ungdomar som mår taskigt i Nordanstig.


Utvecklaren i Nordanstig sammanfattar att något i systemet måste vara fel då kostnaderna för placeringar av ungar som mår taskigt har ökat. Jag har inget att invända i denna föga överaskande och begåvade analys.


http://helahalsingland.se/nordanstig/hassela/1.1516086


Det överaskar mig heller inte om det nu skapas en ny tjänst, en kommunal djurterapeutisk tjänst. Effekterna i projektet kommer i vanlig ordning att utvärderas på ett kostsamt föredömligt sätt. Ingen jäkel tycks inse att pengarna gjorde större nytta om skolorna fick kosta mer istället.

Men detta är inte tillräckligt glamoröst och visionärt befarar jag för världens plats - Nordanstig.


Och om det finns några kids som läser raderna med eftertanke och förstår vad jag menar - till er vill jag tillägna det kommande musikaliska stycket.

Och om det inte finns tänkande ungdomar, fortsätt då i lugn och ro att engagera er i spegeltittande och beskrivandet av dagens outfitar och lev lyckliga i tingeltanglandet.



Vad bestod min mardröm utav då:
Som det är med drömmar så kommer man inte ihåg detaljerna. Men det handlade om att ingen såg vitsen av att träna strokedrabbade. Ärendet måste utredas lokalt trots att alla vetenskapliga utredningar beskriver dess positiva effekter.


Och nu kommer det paranoida:
Knivsticket som väckte mig var att någon påstod att den kommande djurterapin ska drivas i närhet till den kommunala hierarkin. Kulturstjärnans och mitt förslag saknar den kopplingen och kan därför inte prioriteras och dessutom är det inte tillräckligt visionärt.
Slutsatsen blir att alla goda projekt, med tillhörande ekonomi, bara kan drivas av kommunens interna tankesmedja.

Och det är, som det alltid varit, inga som helst krav på uppföljning av projektens sanningshalter av luddigt beskrivna effekter.


Apropå djurterapi och det uteblivna anslaget till kidsens studieresa till Järvzoo …. alltså … jag börjar … nää … jag ids bara inte tänka och associera …


Ha nu överseende med min gnällighet och försök att se till konstruktiviteten i förslagen.


Om jag inte syns eller hörs på ett tag så ska ni inte glädjas över att jag har tacklat utav. Det är bara så att det är fullt gaspådrag i arbetet och på fritiden med ett konstant sömnundskott.



Ovido - Quiz & Flashcards