Alla inlägg den 10 november 2009

Av Bengt Pantzare - 10 november 2009 23:01

Jag gjorde en snabb sammanfattning av mina intryck från visionsmötet.


Att driva en utveckling handlar om det självklara - nämligen att se till möjligheterna.
Talangen att - genomdriva - förändringar handlar även om att se dess hinder och svårigheter.


Ett scenario är att Nordanstigs tågstopp förläggs till Jättendal. Detta skulle kunna vara en politisk kompromiss då orten har utarmats.
Vad innebär då detta för utvecklingen i Gnarp?


Jag fick ett tydligt besked gällande följdeffekterna av skolcentraliseringen till Bergsjö. Viljeinriktningen blir att fritidssatsningarna för ungdomar prioriteras till orten.
Vad innebär detta för utvecklingen i Gnarp?


Det finns en ort i Nordanstig där det finns brist på bostäder och anledningen skrivs till att det finns en efterfrågan av att flytta till Gnarp.


Vi kan likna utvecklingen vid en tågresa. Det naturliga är att koppla vagnarna till loket.
Risken finns att denna - NORDANSTIG NATURLIGTVIS - strategi är och blir ett hinder för en möjlig utveckling i Gnarp.


Det har varit - oerhört - mycket arbete med att formulera dokumentet - Nordanstig Naturligtvis. Fattas väl bara annat, det har tagit oerhört lång tid att formera de internationella styrkorna kring Koyoto-avtalet också. Trots att både FN, EU och de nationella organen - också - har många dokumentformulerare - likt vi har i Nordanstig.


Jag tror att vi får göra som vi oftast har gjort - vi får göra det själva.


Missförstå mig inte - givetvis så ska du bortse ifrån ev. uppdykande associationer i delar av låtens text.

Sådan lokalpatriotisk bytänkare är inte jag!?

Med läpparna bekänner jag att låtvalet enbart associerar till en tilltänkt arbetstakt för HELA NORDANSTIG utvecklingen.


Ovido - Quiz & Flashcards