Direktlänk till inlägg 4 november 2009

Fräls oss från Nordanstig

Av Bengt Pantzare - 4 november 2009 00:01

Senast jag hade fel i en debatt var 1956  och jag har olyckligtvis glömt bort vad det egentligen handlade om. Till pjäsen hör att jag är född i november 1955 och därigenom har jag lagt ribban för min ödmjukhet.


Diskussioner har jag ibland avslutat - i största möjliga ödmjukhet - med följande replik:


- Du har fortfarande mycket att lära för att komma upp till en nivå av - mycket dåligt.


Så nu ska du läsa noggrant och tänka efter och ämnet handlar om en delning av kommunen.


Jag påstår att Gnarp är en tillgång och besitter en utvecklingspotential ur ett Sundsvallsperspektiv. Ge mig en halvtimmas föreläsningstid så ska jag beskriva tillväxtpotentialen som Gnarp då besitter.


Sundsvallarna skulle omedelbart inse attraktionskraften hos en förort där restiderna via E4:an kommer att förkortas avsevärt. I förorten finns det ett särskilt aktivt föreningsliv som saknar motstycke och har begåvats med sporthall, ishall, ridhus, golfbana och en självlysande stjärna inom kulturen.


Från förorten kan man dessutom nå superba skidbackar inom 30 minuter och orten har en av Norrlands förnämsta kustremsor 8 minuter från Gnarp. Dessutom har förorten ytterligare en arbetsmarknad att erbjuda på 30 minuters avstånd i södergående riktning.


Och om detta inte skulle var nog så har kustremsan en attraktionskraft inom turismnäringen mot ett välbärgat befolkningscentrum i västlig riktning om cirka 450.00 invånare.



Redan under vikingatiden hade Trondheimsborna hemmahamnar efter Hälsingekusten - en av hamnarna hette Haddhamn och var förlagd väster om nuvarande Norrfjärden.


Och vad vill jag ha sagt med det:


Ingvar Kamprad körde över IKEA:s styrelse gällande etableringen i Haparanda. Sven-Erik Bucht förklarade nämligen för den gode Ingvar att Haparanda var ett gammalt handelscentrum där samer, finnar och ryssar utbytte varor för hundratal år sedan och - vips - så etablerade sig IKEA i Haparanda och succén blev fullständig. Och detta mot alla räknenissars bedömingar med grundutbildning motsvarande civil- och företagsekonomer upphöjt med 12.



I största ödmjukhet erbjuder jag mig att ha en föredragning för investerare i Trondheimsregionen gällande satsningar i Gnarp och belysa det ur ett historiskt perspektiv.


Visst är allting solklart och tydligt när du har läst vad jag skrivit?


Betrakta mig inte som ett gnällande offer när jag påstår följande:


Mina åsikter står inte högt i kurs i Nordanstigs kommunala hierarki vilket förklaras av följande psykologiska mekanismer och detta är - absolut - inte unikt för Nordanstig.


Politiker och tjänstemän drivs inte av samma krafter som Gunnar Sträng och Gunnar Hedlund på sin tid.

Min sagesman i det avseendet är Fanjunkare Fjällbro på Jägarskolan i Kiruna som fick möjlighet att umgås med Ivar Lo Johansson en natt på Bommersvik under en skrivarkurs.


Deras drivkrafter handlade om att förändra samhället och göra det bättre.
Numera handlar det mycket om att hitta en plattform för att bedriva makt - såväl - bland tjänstemän och politiker.


Jag påstår inte att så är fallet bland alla deltagare - vad jag menar är att denna drivkraft har blivit en maktfaktor som vi inte kan bortse ifrån.


Och vad innebär detta i praktiken:


Det kan betyda att min analys betraktas som infantil och barnslig av de lokala maktintressenterna som i sin tur kan bottna i den nämnda drivkraften.


Därför tror jag att Gnarp skulle utvecklas av en kommundelning där analyserna utgick mindre ifrån makt och mer ifrån ett utvecklingstänkande.


Och lyssna igen - och gör det jäkligt eftertänksamhet.


Jag tror att vi kan frälsa utvecklingen i Gnarp och därigenom har jag - om än något krystat - försökt att peta in ett stickspår till följande musikstycke:

 
 
Ingen bild

kulturella

4 november 2009 08:25

men det dära var nog rätt bra du....

 
Ingen bild

Äkta Nordanstigsbo

4 november 2009 08:54

Jag tycker faktiskt att du saknar perspektiv. Till skillnad från dig har jag arbetat politiskt och vet att bästa besluten tas av politiker lokalt och därför blir det alltid dåligt om makten flyttas från Nordanstig. Dessutom ska du sluta upp med att blanda in religion i det du skriver, visa större respekt tack…..!!!!

 
Ingen bild

Pantzare

4 november 2009 09:10


Äkta och äkta det låter jag bli att svara på men medger att i mina ådror rinner en salig blandning av etniciteter.

Sant är att jag inte arbetat politiskt och jag besitter inget förakt mot dem. Och gjorde jag det så föraktade jag samtidigt mina egna demokratiska ställningstaganden i kommunalvalet.

Trots att jag inte är makthavare så kan jag, ibland, se saker och ting ur ett vidvinkelperspektiv.
Och jag fortsätter att hävda att det lokala maktpsykologiska tänkandet kan förhindra en utveckling.

Beträffande religiösa inslag så citerar jag den framlidne Rudolf Henriksson i Jukkasjärvi:
Att den kan finnas någon däruppe men jag ger inte ett jäkla dugg för alla i markpersonal.

Om han nu finns så tror jag, trots allt, att Han förlåter
mina brister och ser till intentionerna.

 
Ingen bild

Kröpen

4 november 2009 11:26

En "Äkta Nordanstigsbo". Det måste vara en odefinierbar art.

 
Ingen bild

Göran Thybäck

4 november 2009 14:03

Angående den äkta Nordanstigsbons uttalande; "Till skillnad från dig har jag arbetat politiskt", måste jag korrigera ett litet men betydande tankefel! Eftersom ordet "politiskt" kommar av grekiskans "politia", vilket i sin tur betyder "styrandesätt". Vilket i sin tur betyder att det går att styra o utöva makt på andra sätt, än som förtroendevald i det demokratiska representativa systemet.
En gång i tiden blev Sokrates erbjuden en maktposition i dåtidens demokratiska system, han tackade nej av skäl som jag kan återkomma till. Men frågan är om Sokrates betydelse hade varit densamma, om han tackat ja? Misströsta inte kära Pantzare, du kanske likt Sokrates gör större nytta utanför maktens boning - än innanför. (Å andra sidan vore det nog nyttigt med en modern Sokrates i det etablerade demokratiska systemets folkvalda krets!).

 
Ingen bild

Kröpen

4 november 2009 20:26

Om du läser det här igen Göran vill jag passa på att tacka för den här texten som du har skrivet. Den handalar bla om demokrati som utgår från folket och behandlar det socialakapitalet. Jag kanske inte håller med i allt men den här texten har jag använt som språngbräda några gånger. Till er andra läs den gärna. Här är länken. Tack!:)
http://www.skjefstad.nu/rapportmall.asp?Id=178

 
Ingen bild

Göran Thybäck

4 november 2009 23:50

Intressant! Otroligt märkvärdigt! Det var först vid textens sista rader som jag insåg att det var jag som författat den aktuella texten. Och jag tvingas konstatera att det ligger någonting i det som jag tidigare sagt!
Hälsningar ifån en någorlunda ödmjuk författare! Göran T

 
Nizze

Nizze

5 november 2009 08:34

Givetvis måste det få finnas en debatt och en sådan är bara intressant om det finns olika alternativ. En debatt där alla tycker lika är bara slöseri med tid och av kanske finns det en tradition i kommunen för att föra sådana. Det är alltså fel att försöka stoppa en idé eller uppfattning innan den har fått provas och jämföras med andra idéer. Tidigt förklarade kommunalrådet att det inte fanns någon debatt kring kommunens form i framtiden men tydligen ör det ändå det. Att det från politiskt håll förnekas att det finns väljare, grupper och politiker som tycker annorlunda är inte bra. Demokrati bygger på att alla kan få framföra sin åsikt och sina idéer.

Låt någon titta på det här med eventuell sammanslagning mot en kommun eller delning av kommunen för att låta de kommundelar som har en större koppling med en viss kommun gå ihop med denna.

Vad skulle det ge för effekter? Går det att spara in genom en gemensam administration och genom större gemensamma inköp. Kan en större kommuns service utvecklas och även ge små grupper bättre möjligheter. En liten kommun som Nordanstig måste ändå köpa sig tjänster av andra för vissa områden. Redan idag har vi ett samarbete med andra kommuner i vissa delar och anledningen till detta är att effektivisera och spara pengar. Ingen har politiskt protesterat mot den smygövergången av verksamheter till andra kommuner ?

Vad har Nordanstigsbon för möjligheter att påverka sin vardag? Vad finns det som går att ge extra utöver den basservice som alla kommuner ska ge? Kan det vara så att Nordanstigs satsningar på saker utanför basservicen hotar en god kvalitet på dessa områden?

Lek i alla fal med de olika alternativen, testa tankemodeller och fundera på vad vi har för kommunala fördelar i Nordanstig som skulle hotas om vi var en del av en annan större kommun.

Jag kommer från början från Sundsvalls kommun och arbetar fortfarande inom den kommunen men bor i Nordanstig och bidrar därför med skatteinkomst. I Nordanstigs kommun finns det allt fler med ett läge som är tvärtom. De arbetar i Nordanstig men bor ia annan kommun. Skulle vi tillhöra samma kommun fick vi ta del av skatteintäkterna för dessa och vi skulle ha anställda inom kommunen som också bodde i den. Kanske har man en anna känsla för en kommun som inte bara ger lön för arbete utan också ska vara den ger dig basservicen?

Min åsikt är att när det gäller rekrytering av tjänstemän så är Nordanstig för litet för att finna rätt kompetens inom kommunen. Kanske kan man leka med tanken att samma sak gäller rekryteringen av politiker?

Så politiskt och ekonomiskt är det kanske inte en så dum idé att föreslå en sammanslagning i någon form. En god ekonomi med politiker med god förståelse och kunskap inom olika områden bör ge fördelar för kommuninnevånarna - något som kanske till och med ger större möjligheter att välja och forma sin egen vardag.

http://www.gnarsp.com

 
Ingen bild

TUMULT

10 november 2009 21:46

"äkta Nordanstigsbo" Blev du trampad på tårna? Vilket perspektiv är det som saknas? Jag tycker snarare att det är just hans perspektiv som saknas!

Hur kan du veta att de bästa besluten är tagna?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Pantzare - 7 november 2015 13:43

Staten genom Rosengren var skickliga säljare. När jag ägde Televerket övertalades jag att köpa firman....... en gång till.   Fan ta, den som introducerade Ivar-Lo och och ingav mig tron att alla efterkommande ministrar till Gunnar Sträng skulle v...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2015 22:03

Till läsare utanför Nordanstig(inkluderande släkten)meddelas att Pantzare lever och känner sig vital samt icke politiskt/troende. Farsan Henning, 89 i maj, kör bil, klättrar upp på stugtaket i Jukkasjärvi och sotar skorstenen samt provocerar grannarn...

Av Bengt Pantzare - 22 augusti 2014 16:42

Lyssnar till frälsarlåten ”Railway to Heaven” och kommer på hur vi anlägger bostadsområdet Solkurvan i Gnarps sjöstad.   När Sveriges längsta järnvägskurva gjort sitt bygger vi om avlagda järnvagsvagnar till lägenheter, eller om vi by...

Av Bengt Pantzare - 21 augusti 2014 19:33

Varför engagera sig i en lokal diskussion angående flyktingar, tänker jag?   Jag tror inte att alla på min ort som sympatiserar med Sverigedemokraterna är nazister. Däremot stödjer de en organisation med nazistisk bakgrund. En av deras frontfigur...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2014 19:02

FÖRDJUPAD UTVECKLINGSPLAN FÖR NORDANSTIGSKOMMUN – GNARP sammanställt av B Pantzare, mars -14   BakgrundUndertecknad har ombetts att ingå i en tillfällig fullmäktigeberedning för att revidera den kommunala översiktsplanen. De, icke poli...

Ovido - Quiz & Flashcards