Direktlänk till inlägg 5 november 2009

Lite renare spel och mindre fel

Av Bengt Pantzare - 5 november 2009 22:14

Jag är i en sinnestämning av långsint gnällighet trots att det vänder mot ljusare tider om sju veckor. Det är illa ställt när kattskrället ligger i fåtöljen mittemot mig och glor avmätt på mig.


Men det finns ett irritationsmoment i min tankesfär - ursäkta - jag menar irritationsmonument.


En av kommunens högsta ansvariga gällande utveckling gick ut i media och beskrev det skarpa läget för Bergsjögården med begäran om extra anslag motsvarande 300.000 kronor. 

Läget meddelades som att vara skarpt.


Översatt till svenska skulle jag tro att innebörden var att:

Fixar ni inte ett nytt samverkansavtal så måste vi flytta härifrån. Underförstått så skulle det då vara alldeles förfärligt oss alla boende i kommunen.


Missförstå mig inte - jag är mycket medveten om att det finns engagerade eldsjälar i Bergsjögårdens verksamhet och att de bedriver samhällsnyttiga verksamheter som gagnar oss i Nordanstig.


Vad jag irriterar mig på är att - en tjänsteman i den positionen - bortser ifrån att det finns ideella föreningar som bedriver en lika samhällsnyttig verksamhet som Nordanstigs Utvecklings hyresvärd gör.


Enligt mitt förmenande är inte Bergsjögården den mest lysande stjärnan i Nordanstigs kulturella utbud.


So what, tänker du som läsare …….


För mig handlar det om trovärdighet.
Visionsarbetet för - hela Nordanstig - är det bara ett spel för galleriet?


Vilken organisation i kommunen vill inte ha en chefstjänsteperson ingående i visionsutveckling som lobbyist - för sin sak?


Hur trovärdigt blir det?


Som läsare ska du nu betrakta mina insinuationer med stor misstänksamhet:


Mönstren går igen. Jag har tidigare sökt stöd hos kommunens EU-samordnare med syfte att formulera ansökningshandlingar till olika projekt men svaret har då varit att det ingår inte i tjänstebeskrivningen.


Samtidigt har ett antal kommunala EU-projekt finansierats med beröringspunkter till anhöriga till vb. tjänsteperson.


Förstår du bättre nu?


Hur många av er som varit aktiva i ideell verksamhet och skickat in olika förfrågningar till kommunens tjänstemän har bemötts med tystnad?



Tro mig när jag beskriver följande:


Jag har fått snabbare svar på e-post gällande utvecklingsfrågor från :


Boris Lennerhov, vd på Ullaredaren med 3,8 miljoner kunder/årligen än från kommunens utvecklingsenhet.


Jag har haft bättre och snabbare dialog med Börje Salming och Devin Smith, NHLPA i Toronto än med tjänstemän i den kommunala förvaltningen.


Märk väl - frågorna har då handlat om lokal utveckling - inte i Toronto UTAN  NORDANSTIG.


Finns det ändå inte lite anledning för mig att vara irriterad?


Alla vill ha utveckling men ingen vill ha förändring!?




 
 
Göran Thybäck

Göran Thybäck

6 november 2009 20:25

Kanske att man kan säga som så att kommunens utveckling inte sker på grund av dessa höga tjänstemäm- utan trots dem.

http://thyback.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bengt Pantzare - 7 november 2015 13:43

Staten genom Rosengren var skickliga säljare. När jag ägde Televerket övertalades jag att köpa firman....... en gång till.   Fan ta, den som introducerade Ivar-Lo och och ingav mig tron att alla efterkommande ministrar till Gunnar Sträng skulle v...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2015 22:03

Till läsare utanför Nordanstig(inkluderande släkten)meddelas att Pantzare lever och känner sig vital samt icke politiskt/troende. Farsan Henning, 89 i maj, kör bil, klättrar upp på stugtaket i Jukkasjärvi och sotar skorstenen samt provocerar grannarn...

Av Bengt Pantzare - 22 augusti 2014 16:42

Lyssnar till frälsarlåten ”Railway to Heaven” och kommer på hur vi anlägger bostadsområdet Solkurvan i Gnarps sjöstad.   När Sveriges längsta järnvägskurva gjort sitt bygger vi om avlagda järnvagsvagnar till lägenheter, eller om vi by...

Av Bengt Pantzare - 21 augusti 2014 19:33

Varför engagera sig i en lokal diskussion angående flyktingar, tänker jag?   Jag tror inte att alla på min ort som sympatiserar med Sverigedemokraterna är nazister. Däremot stödjer de en organisation med nazistisk bakgrund. En av deras frontfigur...

Av Bengt Pantzare - 17 april 2014 19:02

FÖRDJUPAD UTVECKLINGSPLAN FÖR NORDANSTIGSKOMMUN – GNARP sammanställt av B Pantzare, mars -14   BakgrundUndertecknad har ombetts att ingå i en tillfällig fullmäktigeberedning för att revidera den kommunala översiktsplanen. De, icke poli...

Ovido - Quiz & Flashcards